Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Data publikacji: 03-04-2006 | Autor: | Władysław Kulon, Paweł Żmija |
Pozwolenie na budowę jest terminem używanym potocznie jako kategoria zbiorcza dotycząca także zezwolenia na roboty, które polegają nie tylko na budowie obiektu budowlanego (art. 3 pkt. 6 i 7 ustawy Prawo budowlane – dalej: Pb). Dlatego też w celu eliminacji niejasności terminologicznych zaistniała konieczność jednoznacznego, ustawowego określenia tego pojęcia poprzez zastosowanie definicji ustawowej określonej w art. 3 pkt 12 Pb. Jednoznaczne zdefiniowanie pojęcia „pozwolenie na budowę” w akcie prawnym o randze ustawy jest niezwykle istotne ze względu na skutki prawne, jakie prawo budowlane wiąże z realizacją inwestycji bez takowej decyzji, co jednoznacznie jest kwalifikowane jako poczynania inwestora prowadzone w warunkach samowoli budowlanej. Mając na względzie art. 3 pkt 6 Pb należy wskazać, że pod pojęciem „budowy” rozumiemy wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę i nadbudowę obiektu budowlanego. W wyniku budowy powstaje zawsze nowa substancja budowlana. Natomiast „roboty budowlane” (art. 3 pkt 7 Pb) zostały zdefiniowane jako budowa, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce. Warto w tym miejscu zwrócić uwagę, że ustawodawca już samo wykonywanie prac przygotowawczych prowadzonych na terenie budowy traktuje jako rozpoczęcie budowy (art. 41 ust. 1 Pb). Zgodnie z art. 42 ust. 2 Pb: „Za prace przygotowawcze należy uważać wytyczenie geodezyjne obiektów w terenie, wykonanie niwelacji terenu, zagospodarowanie terenu budowy wraz z budową tymczasowych obiektów, wykonywanie przyłączy do sieci infrastruktury technicznej na potrzeby budowy”. Między pojęciem „roboty budowlane” a „budowa” zachodzi ścisły związek polegający na tym, że każda budowa zawiera w sobie pojęcie robót budowlanych, natomiast nie każde prace (roboty) budowlane są budową.
Zapis art. 1 pkt 1 kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: kpa), określający zakres obowiązywania przedmiotowej ustawy w związku z art. 104, 105 i 107 kpa dotyczącymi procesowego pojęcia decyzji administracyjnej, pozwala na stwierdzenie, że w sferze prawnoprocesowej jest to jednostronny, władczy, indywidualny akt administracyjny rozstrzygający sprawę co do istoty w całości lub w części bądź kończący sprawę w inny sposób w danej instancji. Dodatkowo, odnosząc się do materialnoprawnego ujęcia decyzji administracyjnej, trzeba zauważyć, że nie można domniemywać stosowania władczej i jednostronnej formy działania organu administracji publicznej, jaką jest decyzja administracyjna tylko z okoliczności sprawy lub z samego przepisu art. 104 kpa, lecz podstawę do jej wydania trzeba wyprowadzić z powszechnie obowiązujących przepisów prawa materialnego. W kpa przyjęto zasadnicze rozwiązanie, polegające na tym, że decyzja przed upływem terminu do wniesienia odwołania nie podlega wykonaniu. Od reguły tej istnieją jednak wyjątki, a mianowicie:
Artykuł pochodzi z miesięcznika: Przetargi Publiczne
Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.
All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne