Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Data publikacji: 02-09-2020 | Autor: | Agnieszka Szulakowska |
Na pytania naszych Czytelników przesyłane do redakcji odpowiada Agnieszka Szulakowska.
Kiedy można zastosować tryb negocjacji bez ogłoszenia w postępowaniach klasycznych o wartości mniejszej niż progi unijne?
W nowym pzp uregulowano przesłanki zastosowania trybu negocjacji bez ogłoszenia analogicznie jak dotychczas. Przesłanki te określa art. 301 nowej ustawy, w którym zawarto odwołanie do regulacji podstawowej, jaką jest art. 209 (dotyczący postępowań o wartości równej progom unijnym lub większej), wprowadzając nieznaczne modyfikacje. W postępowaniach klasycznych o wartości mniejszej niż progi unijne można zastosować tryb negocjacji bez ogłoszenia, w sytuacji gdy:
Czy w trybie negocjacji bez ogłoszenia zamieszczenie ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy jest obowiązkowe?
W trybie negocjacji bez ogłoszenia wszczęcie postępowania następuje przez przekazanie zaproszenia do negocjacji wybranym wykonawcom. Zamawiający z góry wie, z kim będzie chciał negocjować warunki umowy, i to on decyduje o kręgu wykonawców zaproszonych do negocjacji, jak również do składania ofert. Opublikowanie ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy nie jest zatem obowiązkowe. Zamawiający może jednak zamieścić takie ogłoszenie w Biuletynie Zamówień Publicznych w ramach tzw. dobrowolnej przejrzystości ex ante. Zamieszczenie ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy niesie ze sobą korzyść w postaci braku ryzyka unieważnienia umowy zawartej wskutek negocjacji bez ogłoszenia. Zgodnie bowiem z art. 457 ust. 2 pkt 1 nowego pzp umowa zawarta z naruszeniem ustawy nie podlega unieważnieniu, jeżeli zamawiający miał uzasadnione podstawy, by sądzić, że działa zgodnie z ustawą, a umowa została zawarta po upływie 5 dni od zamieszczenia ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy w Biuletynie Zamówień Publicznych. Natomiast zgodnie z art. 515 ust. 4 pkt 1 i 3 nowej ustawy w przypadku braku publikacji ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy wykonawcy mają więcej czasu na wniesienie odwołania od zastosowania trybu negocjacji bez ogłoszenia. Jest to bowiem aż 15 dni od publikacji w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszenia o wyniku postępowania lub miesiąc od zawarcia umowy, jeśli ogłoszenia o wyniku postępowania nie opublikowano wcale albo nie zawierało ono uzasadnienia, dlaczego zastosowano tryb negocjacji bez ogłoszenia. Niepoinformowanie rynku o zamiarze zawarcia umowy w trybie negocjacji bez ogłoszenia spowoduje, że zamawiający przez dłuższy czas będą pozostawać w niepewności co do możliwości zakwestionowania ich decyzji o udzieleniu zamówienia w tym trybie.
[...]
Agnieszka Szulakowska
doradca, praktyk, prawnik; kierownik wydziału zamówień publicznych i funduszy zewnętrznych w jst, członek zarządu OSKZP
Artykuł pochodzi z miesięcznika: Przetargi Publiczne
Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.
All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne