Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Podziel się...

Rozporządzenie ws. inwestycji...

29 Październik 2020 
Rząd pracuje nad rozporządzeniem, które określi listę inwestycji towarzyszących, która...

Projekt nowelizacji ustawy o...

29 Październik 2020 
Klub KO przygotował projekt nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu i zwalczaniu COVID-19,...

Przesunięcie terminu wejścia...

29 Październik 2020 
Związek Powiatów Polskich alarmuje, że choć nowe Prawo zamówień publicznych ma zacząć...

Równe traktowanie wykonawców

Data publikacji: 01-04-2014 Autor: Eliza Grabowska-Szweicer

Na pytania naszych Czytelników przesyłane do redakcji w tym numerze miesięcznika odpowiada Eliza Grabowska-Szweicer


Zamierzamy ogłosić przetarg na zakup sprzętu dla szpitala. Wcześniejsze doświadczenia z różnymi wykonawcami utwierdziły nas w przekonaniu, że nie możemy zdać się na wybór najtańszego wykonawcy, ponieważ najczęściej oferowany przez nich sprzęt jest złej jakości. Ponieważ w ostatnim przetargu otrzymaliśmy wyroby bardzo dobre, a współpraca z wykonawcą układa się wzorowo, chcielibyśmy także w tym postępowaniu kupić sprzęt od tego dostawcy. Ponadto oferowany przez niego sprzęt posiada unikalne, przydatne rozwiązania techniczne, ułatwiające pracę personelowi. Czy mając na względzie te okoliczności, możemy wskazać w opisie przedmiotu zamówienia na konieczność zastosowania takich właśnie rozwiązań? Nie mamy pewności, czy jeszcze jakiś producent je stosuje.

W mojej ocenie taki opis przedmiotu zamówienia niesie ze sobą ryzyko zarzutu naruszenia zasad równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji. Nie wydaje się, aby wskazane przez zamawiającego okoliczności uzasadniały tak drastyczne ograniczenie kręgu potencjalnych wykonawców. W pzp dość precyzyjnie określono, kiedy zamawiający może ograniczyć dostęp do zamówienia. Przeciwko takim praktykom opowiada się również bardzo wyraźnie orzecznictwo:

„(…) określenie przedmiotowych parametrów na takim poziomie, który odpowiada tylko jednemu produktowi, jest niedopuszczalne, jeżeli nie jest uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia” (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 23 lipca 2008 r., KIO/UZP 700/08).

„Z dużym prawdopodobieństwem stwierdzić można, że fakt eliminacji jednej z możliwych technologii (…) ogranicza krąg wykonawców zdolnych do wykonania zamówienia. Powyższe narusza więc także zasadę równego traktowania wykonawców” (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 21 maja 2008 r., KIO/UZP 442/08).

Artykuł pochodzi z miesięcznika: Przetargi Publiczne

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne