Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Podziel się...

Zmiany na chwilę

01 Wrzesień 2014 
7 sierpnia 2014 r. Senat Rzeczypospolitej Polskiej wprowadził 15 poprawek do ustawy o...

Zmiany w prawie budowlanym

01 Wrzesień 2014 
Rząd uznał, że obecnie proces budowlany jest nadmiernie sformalizowany i zbyt długi, w...

Likwidacja samorządu...

01 Wrzesień 2014 
Samorząd zawodowy urbanistów został zlikwidowany wskutek uchwalenia ustawy z dnia 9 maja...

Gdy likwidacja przynosi korzyści

Data publikacji: 03-10-2011 Autor: Katarzyna Grzywacka, Robert Mikulski
Tagi:    dostawa

Kryzys jednego podmiotu bywa najlepszą okazją do inwestycji dla innego podmiotu. W takich przypadkach warto skorzystać z niestandardowego sposobu udzielenia zamówienia.

Zgodnie z art. 67 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. DzU z 2010 r. nr 113, poz. 759 ze zm.), dalej: pzp, zamówienia z wolnej ręki można udzielić między innymi w przypadku, gdy możliwe jest udzielenie zamówienia na dostawy na szczególnie korzystnych warunkach w związku z likwidacją działalności innego podmiotu, postępowaniem egzekucyjnym albo upadłościowym.

 

Wskazany przepis pozwala na zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki, w sytuacji gdy łącznie zachodzą następujące okoliczności:

 

  1. przedmiotem zamówienia jest dostawa,
  2. zachodzą szczególnie korzystne warunki udzielenia danego zamówienia,
  3. szczególnie korzystne warunki zamówienia istnieją w związku z likwidacją działalności innego podmiotu, postępowaniem egzekucyjnym albo upadłościowym.

Pojęcie dostawy

Zgodnie z pzp przez dostawę należy rozumieć nabywanie rzeczy, praw oraz innych dóbr, w szczególności na podstawie umowy sprzedaży, dostawy, najmu, dzierżawy oraz leasingu. Dostawa obejmuje więc nabywanie przez zamawiającego rzeczy, a więc zarówno nieruchomości, jak i rzeczy ruchomych.

Pojęcie szczególnie korzystnych warunków

Zamawiający ma prawo udzielić zamówienia z wolnej ręki na podstawie powyższego przepisu tylko wówczas, gdy porównując przeciętne warunki rynkowe z warunkami zakupu przedmiotów podczas likwidacji działalności innego podmiotu, postępowaniem egzekucyjnym albo upadłościowym ocenia, że te ostatnie będą dla niego szczególnie korzystne. Nie wystarczy więc, by warunki rynkowe były tylko „lepsze” lub „korzystniejsze” w postępowaniu likwidacyjnym, egzekucyjnym lub upadłościowym innego podmiotu.

Artykuł pochodzi z miesięcznika: Przetargi Publiczne

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

All rights reserved © 2012 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne