W nowym stanie prawnym, oprócz dotychczasowych zasad udzielania zamówień publicznych (zasada uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców, zasada jawności, pisemności), będzie obowiązywała dodatkowa zasada dotycząca efektywności.
Kwestia oceny prawidłowości działań wykonawców podejmowanych przy sporządzaniu i składaniu ofert w postępowaniu prowadzonym elektronicznie budzi wciąż wiele wątpliwości praktycznych.
Czy współpraca podmiotów tworzących konsorcjum w celu wspólnego ubiegania się o udzielenie zamówienia może być pozorna? Jeśli tak, to w jakich przypadkach?
Jednym z przejawów „istotności” zmiany umowy jest wpływ tej zmiany na krąg podmiotów zainteresowanych zamówieniem oraz na szanse, jakie poszczególni wykonawcy mają na jego uzyskanie.
Projekty przeprowadzane w ramach programów operacyjnych, korzystające z funduszy UE, przechodzą szereg kontroli. Podobnie jak instytucje odpowiedzialne za nadzór i wdrażanie danego programu.
Zgodnie z prawem zamawiający powinien wykluczyć z postępowania wykonawcę, który bezprawnie wpływał lub próbował wpłynąć na czynności zamawiającego lub pozyskać informacje poufne, mogące dać mu przewagę w postępowaniu o udzielenie zamówienia.