Zasady udzielania zamówień publicznych przez podmioty niebędące zamawiającymi w świetle ustawy Prawo zamówień publicznych w przypadku zadań współfinansowanych ze środków unijnych.
W ubiegłym roku Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich wydał 7 wyroków w zakresie zamówień publicznych. Były one efektem rozpatrywanych pytań prejudycjalnych bądź też skargi o stwierdzenie uchybienia.
Nakładanie przez Krajową Izbę Odwoławczą kar finansowych na zamawiających, w przypadku gdy Izba uwzględni złożone odwołanie, a umowa o zamówienie publiczne zostanie już zawarta.
Na jakie aspekty zamawiający powinni zwrócić szczególną uwagę w trakcie postępowania o zamówienie, aby przy okazji prowadzonej kontroli nie narazić się na zarzut naruszenia dyscypliny finansów publicznych.
Uchwalona przez sejm 2 grudnia br. druga tegoroczna nowelizacja pzp dotyczy głównie zmian w zakresie środków ochrony prawnej. Najważniejszymi z nich są: likwidacja protestu oraz nowe zasady wnoszenia odwołań.
Sposób wydatkowania środków publicznych poniżej ustawowego progu i zasady szacowania wartości zamówień przy zakupach dokonywanych przez jednostki kultury na przykładzie zakupów książek.
W poprzednim numerze opisywaliśmy grupę przestępczą funkcjonującą w Marynarce Wojennej. W tym natomiast przedstawione zostaną zasady ustawiania przetargów w Rejonowym Zarządzie Infrastruktury w Zielonej Górze.
Pozostawienie zbyt dużej dowolności w zakresie dokonywania zakupów poniżej 14 tys. euro może prowadzić do nadużyć finansowych. Zamawiający muszą zdawać sobie sprawę, że są to w dalszym ciągu środki publiczne.
Sprawdzanie i ocenianie zasad wydatkowania środków publicznych w danej jednostce może się odbywać nie tylko przez instytucje zewnętrzne, ale także w ramach kontroli wewnętrznej prowadzonej przez własną jednostkę.
Prowadzone przez Prokuraturę Wojskową sprawy karne, jak i liczba skazanych w ich wyniku osób, dowodzą, że w polskim wojsku mamy do czynienia z przestępczością gospodarczą o charakterze zorganizowanym.