Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Data publikacji: 10-03-2021 | Autor: | Katarzyna Jachowska |
Odpłatne umowy zawierane między instytucjami zamawiającymi a jednostkami organizacyjnymi, nad którymi te instytucje sprawują kontrolę właścicielską, czyli zamówienia in-house, są zamówieniami niekonkurencyjnymi, udzielanymi w uproszczonym trybie z wolnej ręki.
Udzielanie zamówień, w których podmiot publiczny powierza realizację zadania swojej jednostce organizacyjnej, tj. podmiotowi nieposiadającemu własnej osobowości prawnej, dotychczas było regulowane przepisami art. 67 ust. 1 pkt 12–15 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (dalej: pzp z 2004 r.). Obecnie obowiązujące w tym zakresie są zapisy art. 214 ust. 1 pkt 11–14 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (dalej: nowe pzp). Określono w nich podstawy wyłączenia stosowania procedur zamówieniowych w odniesieniu do udzielania tzw. zamówień wewnętrznych (zwanych in-house).
Pojęcie „in-house” wypracowane zostało na gruncie orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE i określa sytuację, w której dostawy czy usługi pozyskiwane są przez zamawiającego w wyniku zaangażowania jego własnych zasobów. Warto w tym miejscu wspomnieć o wyroku Trybunału z 18 listopada 1999 r. w sprawie Teckal (C-107/98), z którego wynika, że bezpośrednie udzielenie zamówienia publicznego podmiotowi odrębnemu od niego pod względem prawnym jest dopuszczalne, gdy zamawiający sprawuje nad tym podmiotem kontrolę analogiczną do sprawowanej nad swoimi własnymi jednostkami organizacyjnymi, a podmiot ten wykonuje swoją działalności w przeważającym zakresie na rzecz zamawiającego.
Ponieważ jednak orzecznictwo Trybunału nie zawsze było jednolicie stosowane w krajach członkowskich UE, ustawodawca uregulował przesłanki wyłączenia stosowania procedur udzielania zamówień publicznych w przypadku zamówień in-house w art. 12 dyrektywy 2014/24/UE. Implementacja tych uregulowań do polskich przepisów nastąpiła wraz z ustawą nowelizującą z 22 czerwca 2016 r.
W nowym pzp ustawodawca doprecyzował przesłanki udzielenia zamówienia in-house, czyli zamówienia udzielanego przez zamawiających publicznych (zob. art. 4 nowego pzp) oraz część zamawiających sektorowych (zob. art. 5 ust. 1 pkt 1 nowego pzp) jednostkom kontrolowanym lub kontrolującym.
Modele zamówień in-house
Na podstawie przepisu art. 12 dyrektywy 2014/24/UE można wyróżnić dwie kategorie współpracy publicznoprawnej w ramach zamówień in-house (kwestia ta nie uległa zmianie w nowym pzp):
Druga z wymienionych kategorii może zostać zakwalifikowana jako współpraca wewnętrzna przy założeniu, że obejmuje również całość struktury współtworzonej przez instytucje zamawiające (struktura administracji publicznej).
Z uwagi na specyfikę współpracy określonej w art. 12 ust. 4 dyrektywy 2014/24/UE i art. 28 ust. 4 dyrektywy 2014/25/UE jest ona również nazywana mianem współpracy „horyzontalnej” lub „międzyinstytucjonalnej”1.
Procedura in-house w nowym pzp
Nowe pzp nie wprowadza dużych zmian w procedurze in-house względem poprzednio obowiązującego stanu prawnego. Przesłanki zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki są w zasadzie takie same. Zbliżony do poprzedniego jest również przebieg samej procedury udzielenia zamówienia z zastosowaniem trybu zamówienia z wolnej ręki.
Jeśli zamawiający potwierdzi zaistnienie przesłanki pozwalającej na udzielenie zamówienia z wolnej ręki, o której mowa w art. 214 ust. 1 pkt 12 nowego pzp, może wszcząć postępowanie przez wysłanie zaproszenia do negocjacji do wykonawcy, z którym planuje je prowadzić. Postępowanie takie składać się będzie z następujących etapów:
Umowa w sprawie zamówienia publicznego musi zostać zawarta w formie pisemnej. Po zawarciu umowy nie później niż w terminie 30 dni od dnia zakończenia postępowania zamawiający przekazuje do publikacji Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenie o udzieleniu zamówienia zawierające informację o wynikach tego postępowania (art. 265 ust. 1 nowego pzp).
Reorganizacja działalności zamawiającego lub wykonawcy a możliwość udzielenia zamówienia in-house
W jednej z opinii wydanych przez UZP2 podkreślono, że zgodnie z art. 214 ust. 4 nowego pzp istnienie przesłanek warunkujących możliwość udzielenia zamówienia in-house (art. 214 ust. 1 pkt 11–14) jest wymagane przez cały okres, na jaki została zawarta umowa w sprawie zamówienia publicznego. Dodatkowo w art. 214 ust. 7 ustawa wskazuje, że dla ustalenia przesłanki procentu prowadzonej działalności nie może być brany pod uwagę przychód z działalności prowadzonej w wyniku reorganizacji, jeśli ta miała charakter pozorny, tzn. została dokonana w celu obejścia przepisów ustawy dla zastosowania wyłączenia in-house. Reorganizacja działalności zamawiającego lub wykonawcy może być czasowa, jednak musi trwać przez cały okres, na jaki została zawarta umowa w sprawie zamówienia publicznego. Okoliczność, że po udzieleniu zamówienia, lecz jeszcze w czasie trwania umowy, działalność uległa ponownej reorganizacji, skutkowałaby ustaniem przesłanki zastosowania trybu z wolnej ręki, a tym samym uzasadniałaby ocenę, że taka reorganizacja została przeprowadzona dla pozoru.
[...]
Prawnik, absolwentka studiów podyplomowych z zakresu zamówień publicznych, specjalista ds. zamówień publicznych
Artykuł pochodzi z miesięcznika: Przetargi Publiczne
Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.
All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne