Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Data publikacji: 03-12-2020 | Autor: | Mateusz Saczywko |
Czym jest – w świetle przepisów o zamówieniach mieszanych, jakie zaczną obowiązywać wraz z wejściem w życie nowego pzp – główny przedmiot zamówienia?
W uzasadnieniu do nowej ustawy Prawo zamówień publicznych z 11 września 2019 r. wskazano, że zmiana podejścia do reguł dotyczących stosowania przepisów ustawy do zamówień o charakterze mieszanym, które podlegają różnym reżimom prawnym (właściwym dla zamówień klasycznych, sektorowych lub w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa) stała się konieczna m.in. dlatego, że w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. (wciąż jeszcze obowiązującej) kwestia ta nie została uregulowana w sposób jasny, co mogło rodzić wątpliwości interpretacyjne szczególnie wśród zamawiających.
Ustalając zatem główny przedmiot zamówienia, za nadal obowiązujące należy przyjąć ustalenia wyroku TSUE z 21 lutego 2008 r. (C-412/04), w którym wskazano, że ustalenie głównego przedmiotu zamówienia należy prowadzić w świetle zasadniczych zobowiązań, przeważających w tych zamówieniach, a jako takie cechujących to zamówienie – przeciwstawiając je zobowiązaniom, które mają jedynie dodatkowy lub uzupełniający charakter, a wymaga ich sam przedmiot zamówienia. Przy czym wartość poszczególnych występujących w nim świadczeń jest w tym względzie tylko jednym z wielu kryteriów, które należy brać pod uwagę w celu ustalenia głównego przedmiotu zamówienia.
Określenie głównego przedmiotu będzie więc możliwe po przeanalizowaniu tego, jakim celom ma służyć dane zamówienie. Prawidłowe ustalenie tej kwestii da zamawiającemu odpowiedź na pytanie, czy i które przepisy ustawy powinny być stosowane w danym postępowaniu.
Mateusz Saczywko
Artykuł pochodzi z miesięcznika: Przetargi Publiczne
All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne