Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
W orzecznictwie funkcjonują zupełnie różne wyroki sądów okręgowych, dotyczące interpretacji art. 184 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych. Brak jednolitej wykładni wprowadza chaos, który oddziałuje na funcjonowanie systemu zamówień publicznych.
Przedstawiamy przykładowe rozstrzygnięcia odwołań rozpatrywanych przez zespoły arbitrów, a dotyczących wynagrodzenia ryczałtowego w robotach budowlanych.
Przygotowanie prawidłowego i zgodnego z przepisami opisu przedmiotu zamówienia na dostawę materiału szewnego – choć niezmiernie trudne – jest jednak możliwe. Jedyny warunek to duża wiedza merytoryczna osób przygotowujących postępowanie.
Na pytania czytelników odpowiada mec. Anna Specht-Schampera, radca prawny, wspólnik Kancelarii Prawnej Schampera, Dubis, Zając i Wspólnicy Sp. k. we Wrocławiu i Warszawie, zajmującej się problematyką zamówień publicznych.
21 września br. weszła w życie ustawa z dnia 7 września 2007 r. o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012. Zdaniem ekspertów, jej zapisy są jednak niezgodne z unijnymi dyrektywami i ograniczają konkurencyjność.
Istotnym ułatwieniem w zakresie funkcjonowania konsorcjów uczestniczących w procedurach przetargowych może stać się instytucja określana terminem cash pooling, związana z optymalizacją przepływów finansowych danej grupy kapitałowej.
Rozmowa z Markiem MICHAŁOWSKIM, prezesem zarządu Budimeksu SA i Budimeksu Dromeksu SA
„Kluczowe aspekty stosowania prawa zamówień publicznych” – pod takim hasłem odbywać się będzie tegoroczne, drugie z kolei, FORUM PRZETARGÓW PUBLICZNYCH, którego celem jest integracja środowiska zajmującego się zamówieniami publicznymi.
O kolejnych nowelizacjach ustawy Prawo zamówień pulicznych i ich praktycznych efektach rozmawiamy z Haliną Olszowską, przewodniczącą Rady Programowej miesięcznika „Przetargi Publiczne”, trenerem zamówień publicznych, jednym z prelegentów zaproszonych do udziału w II FORUM PRZETARGÓW PUBLICZNYCH
Komisja Europejska ma wątpliwości, czy Polska – nowelizując ustawę Prawo zamówień publicznych – w odpowiedni sposób wprowadziła do swojego prawa zapisy zawarte w unijnej dyrektywie. Jeśli te obawy się potwierdzą, czekają nas kolejne zmiany w ustawie.
Wymóg zamawiającego odnośnie przedstawienia przez wykonawcę próbek zamawianych towarów ma na celu sprawdzenie, czy przedmiot przyszłej umowy spełnia określone w specyfikacji warunki. Za zużyte próbki wykonawcy należy się jednak wynagrodzenie.
Zgodnie z zapisami ustawy o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia do udzielania zamówień na dostawy, usługi i roboty budowlane mają one stosować prawo zamówień publicznych. Jak to będzie wyglądało w praktyce? Nie wiadomo.
Jakie informacje o środowisku i jego ochronie podlegają udostępnianiu, a jakie są z udostępniania wyłączone, kto jest zobowiązany do ich udzielania oraz na jakich zasadach, a także w jakim celu dane te mogą być wykorzystywane.
Z uwagi na to, iż czynność prawna polega na zaciąganiu zobowiązań lub nabywaniu uprawnień, podstawą każdej takiej czynności jest oświadczenie woli złożone na piśmie, ustnie lub wyrażone gestem.
W określonych sytuacjach zamawiający może zrezygnować z zaplanowanego w umowie zakresu robót budowlanych i wprowadzić w jego miejsce nowy. Najczęściej tego typu zmiany są efektem wad dokumentacji projektowej.
Kiedy zamawiający może, a kiedy musi żądać od wykonawców dokumentów i oświadczeń potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu oraz w jaki sposób zamawiający powinien je oceniać.
Zasady udzielania zamówień publicznych stosowane przez Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju oraz Europejski Bank Inwestycyjny.
All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne