Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
W wyniku nowelizacji z czerwca ubiegłego roku wprowadzono do pzp przepis art. 131a ust. 1a, wskutek czego zamawiający sektorowi (choćby zajmujący się dostawą wody, energii elektrycznej) w przypadku zamówień dotyczących infrastruktury krytycznej mają obowiązek stosowania postanowień Rozdziału 4a Działu III pzp („Zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa”), z równoczesnym wyłączeniem stosowania przepisów Rozdziału 5 („Zamówienia sektorowe”).
Artykuł 131a ust. 1a pzp ma na celu ochronę strategicznego bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej przy udzielaniu zamówień publicznych dotyczących infrastruktury krytycznej. W ocenie ustawodawcy wykaz infrastruktury krytycznej w świetle ustawy o zarządzaniu kryzysowym ma walor informacji niejawnej.
Głównym dążeniem UE jest stworzenie społeczeństwa recyklingu, unikającego wytwarzania odpadów oraz wykorzystującego odpady jako zasoby. Istotnym elementem w osiągnięciu tego celu jest tworzenie tzw. PSZOK-ów.
W związku ze zmianą przepisów o zamówieniach publicznych zmienił się zakres informacji, których wykazanie w rocznym sprawozdaniu o zamówieniach jest wymagane zgodnie z nowym rozporządzeniem.
W niektórych kręgach przyjęto, że wydatki do 30 000 euro nie są zamówieniami publicznymi w rozumieniu art. 4 pkt 8 pzp. Tymczasem błędna interpretacja tego przepisu może skutkować poważnymi uchybieniami.
Klauzule umowne przygotowane na zlecenie Ministerstwa Cyfryzacji mogą być przez zamawiających wykorzystane podczas konstruowania wzoru umowy lub jej istotnych postanowień, przy uwzględnieniu specyfiki danego projektu.
Analizujemy możliwe modele uregulowania kwestii związanych z zamówieniami publicznymi w państwach Zjednoczonego Królestwa po jego wyjściu ze struktur Unii Europejskiej.
Regulacje dotyczące zamówień w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa zostały wzbogacone o dodany do art. 131a pzp ustęp 1a. Zgodnie z jego treścią regulacje te należy stosować do zamówień związanych z infrastrukturą krytyczną.
Dostawy lub usługi służące wyłącznie do celów prac badawczych, eksperymentalnych, naukowych lub rozwojowych, których wartość jest mniejsza od progów unijnych, są wyłączone z reżimu pzp.
Zamawiający ma obowiązek upubliczniania informacji o postępowaniach przez zamieszczanie ogłoszeń w Biuletynie Zamówień Publicznych lub w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej – w zależności od wartości zamówienia.
W wyniku nowelizacji przepisy o podwykonawstwie przeszły dużą metamorfozę. Celem artykułu jest przybliżenie najważniejszych obecnie obowiązujących w tym zakresie regulacji.
W ostatnim czasie odżyła dyskusja dotycząca gwarancji wadialnej wystawianej na tylko jednego z konsorcjantów. Czy taka gwarancja jest ważna, mimo że nie wskazuje wszystkich wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie?
W jaki sposób należy szacować wartość zamówień udzielanych w ramach projektu, który jest realizowany wspólnie przez kilka podmiotów, w żaden sposób ze sobą niepowiązanych?
Omawiamy możliwość unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w związku z upływem terminu realizacji zamówienia.
Na pytania naszych Czytelników przesyłane do redakcji odpowiada Magdalena Michałowska.
Publikacja ogłoszeń o zamówieniu publicznym stanowi gwarancję jawności oraz konkurencyjności systemu zamówień publicznych. Dzięki publikacji ogłoszenia mamy zapewnioną informację o planowanych lub wszczętych postępowaniach.
Sekretarz powinien merytorycznie wspierać kierownika urzędu lub starostwa w zarządzaniu organizacją zamówień publicznych.
Udział polskich wykonawców w zamówieniach publicznych w Ukrainie może stanowić interesujący kierunek zbytu produktów wytwarzanych przez polskie firmy.
Przepis art. 93 ust. 4 pzp mówi, że w przypadku unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia z przyczyn leżących po stronie zamawiającego wykonawcom przysługuje roszczenie o zwrot uzasadnionych kosztów uczestnictwa w postępowaniu, w szczególności kosztów przygotowania oferty. Przywilej ten obejmuje jednak tylko tych wykonawców, którzy złożyli oferty niepodlegające odrzuceniu.
All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne