Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Innowacyjny przedmiot zamówienia cechuje się tym, że zawiera w sobie dużą liczbę elementów nieznanych zamawiającemu na etapie przygotowywania opisu przedmiotu zamówienia. Oznacza to, że opis ten będzie stanowił pewien pomysł, który ma zostać urzeczywistniony przez wykonawcę w efekcie zawartej umowy o udzielenie zamówienia publicznego.
Wydaje się, że ustawowe wymogi dotyczące opisu przedmiotu zamówienia utrudniają osiągnięcie innowacyjności – w art. 29 ust. 1 pzp wskazano, że przedmiot ma być opisany w sposób jednoznaczny. Oznacza to, że w typowych trybach „otwartych” innowacyjny przedmiot zamówienia może nie występować.
Wymiana oświetlenia ulicznego na energooszczędne może przynieść znaczne korzyści. Jednak aby efekty były jak najbardziej satysfakcjonujące, należy precyzyjnie opisać wymagania techniczne wobec zamawianego oświetlenia.
W przypadku gdy jest to uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia, możliwe jest opisanie go przez wskazanie znaku towarowego, patentu lub pochodzenia, pod warunkiem dopuszczenia równoważności oferowanych rozwiązań.
Pod koniec lat 90. XX w. na zamówienia w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa przeznaczano rocznie niemal połowę budżetu obronnego wszystkich krajów UE. Celem dyrektywy obronnej jest uregulowanie tego rynku.
Wysokie standardy uczciwości i etycznego postępowania w procesach związanych z wdrażaniem POIiŚ 2014–2020 to kluczowy element tworzenia wiarygodności i zaufania oraz dbałości o dobry wizerunek funduszy europejskich.
Prezentujemy głos w debacie na temat prowadzonych prac nowelizacyjnych nad pzp, zwłaszcza w kontekście przepisów dotyczących rozstrzygania sporów powstałych na gruncie zamówień publicznych.
Kolejne zmiany wprowadzane w pzp promują pozaekonomiczny cel zamówień publicznych, jakim jest wspieranie innowacyjności. Czym jest innowacyjność i czy polscy zamawiający są gotowi na takie zmiany?
Praktyka badania ofert pod kątem realności zaoferowanej ceny stawia pytanie o to, czy zaniżenie ceny w stosunku do wartości szacunkowej zamówienia zawsze świadczyć będzie o jej rażąco niskim charakterze.
Do etapu składania ofert w przetargu ograniczonym nie można zaprosić więcej niż dwudziestu wykonawców. Stąd wybór tego trybu nie zawsze jest korzystny, ze względu na możliwość ograniczania konkurencji.
Zapotrzebowania instytucji kultury są często większe niż przekazywane im dotacje, dlatego instytucje te na własną rękę starają się zdobyć dodatkowe środki. Gdzie zatem szukać pieniędzy i jak traktować możliwe dzięki nim wydatki?
Ponieważ niektóre usługi ze względu na swój charakter nadal mają ograniczony wymiar transgraniczny, ustawodawca europejski dopuścił w ich przypadku zastosowanie łagodniejszego reżimu udzielania zamówień.
Zastrzegając poufny charakter informacji zawartych w dokumentach składanych w postępowaniu, wykonawca musi wykazać zamawiającemu, że informacje te rzeczywiście posiadają przymiot tajemnicy przedsiębiorstwa.
Architektura kryteriów powinna być dostosowana do faktycznych potrzeb zamawiającego, czyli odzwierciedlać jego cele. Optymalne wykorzystanie narzędzia wielokryterialnej oceny wymaga jednak pewnej wiedzy i umiejętności.
Na pytania naszych Czytelników przesyłane do redakcji odpowiada Mateusz Saczywko.
Informacja niejawna – to termin prawny, który został zdefiniowany w ustawie o ochronie informacji niejawnych z dnia 5 sierpnia 2010 r. i oznacza informację, która wymaga szczególnej ochrony przed nieuprawnionym ujawnieniem, niezależnie od formy i sposobu jej wyrażenia, także w trakcie jej opracowania.
Wadium jako zabezpieczenie oferty
Istotą określenia danych informacji klauzulą „tajne” lub „ściśle tajne” jest zapobieganie ich nieuprawnionemu ujawnieniu. Wysokie sankcje za ujawnienie tych informacji są uzasadnione ich wagą.
Z art. 91 ust. 2 i 2a pzp wynika, że kryteriami oceny ofert są: cena albo cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia, przy czym cena może być jedynym kryterium tylko wówczas, gdy przedmiot zamówienia jest powszechnie dostępny i ma ustalone standardy jakościowe.
All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne