Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Prawo zamówień publicznych – problemy praktyczne w świetle nowych dyrektyw, aktualnych przepisów i planowanych zmian
Najczęściej wymaganym rodzajem potencjału ekonomicznego jest posiadanie ubezpieczenia. W wyroku o sygn. KIO 2255/11, KIO 2260/11, KIO 2283/11 wskazano, że w przypadku grupy kapitałowej, gdzie spółka dominująca zawiera umowę ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej na rachunek własny oraz powiązanych z nią podmiotów, można skorzystać z ubezpieczenia grupy.
W świetle aktualnego orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej zamawiający są zobowiązani do coraz bardziej rygorystycznej oceny zobowiązań podmiotów trzecich w celu ustalenia rzeczywistego udostępnienia ich zasobów oraz zwalczania zjawiska handlowania zasobami (zob. m.in. wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 14 kwietnia 2015 r., KIO 656/15).
Od właściwego zaplanowania i opracowania dokumentacji projektowej zależy sukces całej inwestycji budowlanej. Dobrze opracowana dokumentacja projektowa jest gwarancją zrealizowania inwestycji w pełni profesjonalnie.
Uczestnicy postępowania o udzielenie zamówienia publicznego muszą pamiętać, że stosowanie ryczałtowego sposobu rozliczenia należności za wykonane prace wiąże się z ryzykiem zarówno po stronie zamawiającego, jak i wykonawcy.
Omawiamy stan obecny i konieczność zmiany regulacji dotyczących organu odpowiedzialnego za rozpoznawanie odwołań wnoszonych w postępowaniach o udzielenie zamówienia.
Czy umowy dotyczące podwykonawstwa w zamówieniach publicznych mogą nosić znamiona niedozwolonej współpracy podmiotów, stanowiąc porozumienia sprzeczne z przepisami o ochronie konkurencji?
Wykonawca nie jest ubezpieczycielem zaniechań czy niewłaściwych decyzji zamawiającego, a postanowienia umowy nie mogą obligować wykonawcy do wyceny takiego ryzyka i wliczania go do wartości zamówienia.
Warunek posiadania określonej sytuacji ekonomicznej ma gwarantować zamawiającemu, że wykonawca podoła wykonaniu zamówienia. Czy zatem w tej kwestii wykonawca może się powołać na czyjś potencjał?
W jaki sposób na etapie oceny ofert zamawiający może sprawdzić, czy personel wykonawcy posiada wymagane uprawnienia, które gwarantują właściwe wykonanie zamówienia?
Zastrzegając niejawność informacji podawanych wraz ze składaną ofertą, wykonawca musi mieć na uwadze przesłanki wskazane w przepisach ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Uwolnienie od reżimu regulacji pzp w przypadku udzielania zamówień o wartości podprogowej nie oznacza braku jakichkolwiek zasad. Konieczne jest stosowanie reguł ogólnych wskazanych w kodeksie cywilnym.
Decyzje zamawiającego co do treści zamieszczanych w protokole informacji na różnych etapach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego mają istotny wpływ na przebieg postępowania.
Kryterium okresu gwarancji może przynieść wymierne korzyści, pod warunkiem dochowania przez zamawiającego staranności przy opisie warunków gwarancji oraz zastosowania tego kryterium do oceny ofert.
Omawiamy proponowane zmiany nowelizacyjne w zakresie zapisów pzp dotyczących procedur konkursowych oraz związane z nimi postulaty Izby Architektów RP.
Na pytania naszych Czytelników przesyłane do redakcji w tym numerze miesięcznika odpowiada Mateusz Saczywko.
Wzór pełnomocnictwa
Korupcja to zjawisko trudne do zdefiniowania i zlikwidowania w praktyce. Wyjaśniamy, jakie są symptomy korupcji w samorządzie i mechanizmy działań nieformalnych grup interesów.
Podczas realizacji umów o roboty budowlane zamawiający często przedłużają termin ich wykonania. A trzeba pamiętać, że termin wykonania zamówienia jest jednym z istotnych elementów umowy i jego zmiana podlega reżimowi wynikającemu z art. 144 ust. 1 pzp. Zazwyczaj umowy w sposób ścisły regulują możliwość zmiany terminu realizacji przedmiotu zamówienia, wskazując jako jedną z możliwych przesłanek jego przedłużenia niekorzystne warunki atmosferyczne.
All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne