Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Podczas gdy cały kraj ekscytował się aferami podsłuchowymi i dyskutował o zaletach użytego do podsłuchu sprzętu, w mieście G. poważni biznesmeni w całkiem innym celu spotykali się z osobami zajmującymi się doradztwem w zakresie zamówień publicznych.
Usługi związane z serwisem i pracami konserwacyjnymi pojazdów należy uznać za usługi powtarzające się okresowo. Nie jest bowiem możliwe jednorazowe spełnienie świadczenia bez uszczerbku dla celu realizacji zamówienia.
W większości spraw rozpatrywanych przez Komisję Europejską i TSUE dochodzi do przypisania odpowiedzialności spółce-matce za naruszenia zasad konkurencji przez spółkę-córkę. Czy słusznie?
Omawiamy zmiany – wprowadzone nową dyrektywą klasyczną – w odniesieniu do narzędzi stosowanych w ramach zamówień elektronicznych (dynamiczny system zakupów, aukcja elektroniczna, katalog elektroniczny).
Sprawa związana ze stanem faktycznym, którego prawdopodobnie nie można było obronić w drugiej instancji, paradoksalnie stała się źródłem rozważań na temat legalności ograniczenia wynikającego z ustawy o kosztach sądowych.
Źle skonstruowany system zamówień publicznych staje się obszarem niezdrowej rywalizacji, która często prowadzi do zjawisk korupcjogennych i nadużyć finansowych.
Zamawiający ma możliwość zawarcia w siwz takich postanowień, które będą się odnosić do tzw. klauzul społecznych. Przepisy „społecznościowe” mogą być wykorzystane również na etapie badania i oceny ofert.
Komisja Europejska zaleca m.in. wspieranie koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu, a także promowanie szerszego udziału MŚP w rynku zamówień publicznych.
Zamawiający może wskazać, że jedynym kryterium jest cena, lub zdecydować się na wybór oferty najkorzystniejszej ekonomicznie, której cena jest tylko jednym z elementów branych pod uwagę przy ocenie ofert.
W ramach podsumowania przeprowadzonego rozeznania cenowego zamawiający powinien w odpowiednim dokumencie wskazać kwotę, którą przyjmuje jako wartość szacunkową danego zamówienia.
Czy nowa definicja roboty budowlanej oraz wprowadzenie do pzp definicji obiektu budowlanego zmienia stan prawny odnośnie do szacowania wartości zamówienia na roboty budowlane?
Zamawiający zobowiązany jest zbadać sytuację podmiotową danego wykonawcy i jego potencjał nie tylko na etapie oceny złożonych ofert, lecz również w toku realizacji zamówienia.
Zgodnie z art. 96 ust. 3 pzp oferty udostępnia się od chwili ich otwarcia. Ustawodawca nie wskazuje jednak zamawiającemu terminu wstępnej weryfikacji ofert pod kątem treści zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa.
Cena nie powinna być jedynym kryterium oceny ofert w postępowaniach o udzielenie zamówienia na usługi ochrony, gdyż priorytetowa w takich zamówieniach jest rzetelność wykonania usług.
Na pytania naszych Czytelników przesyłane do redakcji w tym numerze miesięcznika odpowiada Eliza Grabowska-Szweicer
Zaliczka w pzp
Kolejne pojęcia, których znajomość jest obowiązkowa dla każdego zamówieniowca, rozpoczynają się na literę S. Specyfikacja, szacowanie i sprawozdanie to chyba najważniejsze z nich.
Przeważnie spory między zamawiającymi i wykonawcami rozstrzygane są przez sądy powszechne. Alternatywą dla takiego procesu jest skorzystanie z postępowania przed sądem polubownym.
All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne