Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Już około 594 r. p.n.e niejaki Solon – ateński mąż stanu, poeta i prawodawca – powiedział, że doświadczenie to suma błędów, które popełniliśmy. Chyba właśnie tego twierdzenia uczepili się pomysłodawcy art. 22 ust. 5 wprowadzonego ostatnią nowelizacją pzp.
Monitoring wizyjny jest powszechnie używany przez służby miejskie. Jego skuteczność zależy w dużej mierze od dbałości o należyty stan techniczny urządzeń wchodzących w skład systemu oraz bieżącej modernizacji.
Tworząc siwz na usługi transportowe, w pierwszej kolejności należy sięgnąć do ustawy o transporcie drogowym. To ona definiuje, jakie wymagania o charakterze podmiotowym można postawić potencjalnym wykonawcom.
Środowiska branżowe z ulgą przyjęły rezygnację z procedury wpisywania na listę Prezesa UZP na podstawie informacji od zamawiających. Niestety, dotychczasowe problemy związane z instytucją „czarnej listy” pozostają.
Przedłużanie umów może skutkować korektą wydatków kwalifikowanych – zwłaszcza gdy spółka realizująca inwestycję korzysta ze środków unijnych. Warto więc przyjrzeć się wątpliwościom związanym z art. 144 pzp.
Ustawodawca nie przesądził o charakterze okoliczności uzasadniających odstąpienie od zawartej umowy. Należy zatem przyjąć, że mogą to być zarówno okoliczności faktyczne, jak i prawne.
Zawsze istnieje ryzyko próby manipulowania przetargiem – nie tylko po stronie zamawiającego, ale i wykonawcy. Najczęściej wykorzystuje się w tym celu specyfikację istotnych warunków zamówienia.
Często pojawia się pokusa, aby spróbować wpłynąć na wynik postępowania przez takie sformułowanie warunków, które będzie promowało jednego wykonawcę albo grupę wykonawców.
O sytuacji na budowach dróg krajowych, zerwanych kontraktach i wypłacaniu zaległych należności podwykonawcom oszukanym przez wykonawców rozmawiamy z Lechem Witeckim, generalnym dyrektorem GDDKiA.
Biorąc pod uwagę przepisy prawa zamówień publicznych dotyczące wyjaśnień i możliwości przedłużania terminów w konsekwencji zmiany ogłoszenia – w przypadku składania wniosku wykonawca jest na gorszej pozycji niż w przypadku składania oferty.
Ustawodawca umożliwił wykonawcom niesamodzielny udział w postępowaniu. Każda z dostępnych form takiego uczestnictwa generuje jednak pewnego rodzaju ryzyka, które mogą skutkować zakłóceniami w realizacji zamówienia.
Nie ma znaczenia, czy przetarg przygotowuje cywil, czy wojskowy. Zasady udzielania zamówień są jednakowe dla wszystkich, nawet dla tych, którzy muszą zorganizować przetarg na zakup samobieżnej haubicy.
Na pytania naszych Czytelników przesyłane do redakcji w tym numerze miesięcznika odpowiada mec. Agnieszka Suchecka
Przykładowy wzór referencji
W prawie zamówień publicznych liczba 30 najczęściej odnosi się do terminów, w których zamawiający musi się zmieścić. Ale nie tylko. O trzydziestce warto też pamiętać w kontekście finansów.
Pracownicy jednostek samorządowych odpowiedzialni za zamówienia publiczne coraz częściej stają przed dylematem, czy składając zamówienie do jednostki powiązanej, muszą stosować procedury zamówień publicznych.
Przed udzieleniem zamówienia na świadczenie usług pocztowych każdy zamawiający powinien ustalić – w bardzo precyzyjny sposób – z jakim rodzajem zamówienia ma do czynienia oraz które przepisy obowiązującego prawa mają do niego zastosowanie.
All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne