Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Początku swoich problemów Paweł W. upatruje w zmianie przepisów prawa zamówień publicznych. A szczególnie w rewolucyjnej zmianie dotyczącej nowego art. 26 ust. 2b, pozwalającej wykonawcy na korzystanie z cudzych zasobów. Paweł W. jest właśnie takim cudzym zasobem.
Zamawiając paliwa płynne, należy dokładnie podać, ile i czego potrzebujemy. Uwagę trzeba zwrócić na nazewnictwo, gdyż niewłaściwie podane może wywołać wiele pytań lub doprowadzić do złożenia nieprawidłowych ofert.
Inwentaryzacja i waloryzacja przyrodnicza jest jednym z podstawowych dokumentów, które pozwalają na skuteczną realizację działań proekologicznych. Jej realizacja wymaga jednak nadzoru naukowego.
Kierownik jednostki reprezentujący zamawiającego nie ma obowiązku złożenia oświadczenia o wyłączeniu z postępowania, jeżeli przed podpisaniem umowy nie wykonywał żadnych czynności w danym postępowaniu.
Konsekwencje sądowego unieważnienia umowy w sytuacji, kiedy kontrakt w sprawie zamówienia publicznego został już zrealizowany, a wykonawca otrzymał należne mu wynagrodzenie.
Sporządzając specyfikację przy zamawianiu usług związanych z dostawą utworów i/lub nabyciem praw do utworu, należy sprawdzić, z czyich praw i w jakim zakresie będziemy korzystać i czy prawa te wchodzą w zakres oferowanej usługi.
Obecnie przystępujący do odwołania ma mniej czasu na złożenie oświadczenia o przystąpieniu niż w poprzednim stanie prawnym i może zostać obciążony kosztami postępowania odwoławczego. Do zalet należy natomiast możliwość otrzymania zwrotu kosztów pełnomocnika oraz dojazdu na rozprawę.
Zamawiający często zapominają, że choć mają do wyboru osiem trybów udzielania zamówień – najbardziej konkurencyjne i otwarte są tylko dwa i że naruszenie zasady ich prymatu może nieść za sobą poważne konsekwencje.
Podstawowym błędem zamawiających jest przepisywanie do specyfikacji istotnych warunków zamówienia przepisów z ustawy zamiast wybrania z nich najważniejszych informacji niezbędnych do przygotowania oferty.
Za każdym razem, zanim zamawiający odrzuci ofertę z powodu rażąco niskiej ceny, musi wezwać wykonawcę do złożenia wyjaśnień i za każdym razem oceniać ją pod kątem danego przedmiotu zamówienia i jego wartości.
Zamawiający może odstąpić od umowy, gdy zajdą okoliczności nieprzewidywalne, na skutek których wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym. Wykonawca natomiast, jeżeli jej wykonanie wiązałoby się ze stratą.
Klauzule waloryzacyjne pozwalają zmniejszać ryzyko cenowe związane z realizacją zamówień publicznych. Ich zastosowanie w postępowaniu skutkuje najczęściej niższym poziomem składanych ofert cenowych.
Zamawiający powinien precyzyjnie określić, w jaki sposób mają być przygotowane oferty. Takie podejście nie tylko ułatwi zamawiającemu pracę, ale także pozwoli uniknąć niepotrzebnych błędów w ofertach.
Na pytania naszych czytelników przesyłane do redakcji w tym numerze miesięcznika odpowiada mec. Agnieszka Suchecka
W przypadku konieczności wykonania robót zamiennych wykonawca zamówienia podstawowego zobowiązuje się do wykonania określonych robót, ale w sposób odmienny od określonego w umowie.
Zasady kontraktowania świadczeń i usług medycznych na podstawie prawa zamówień publicznych, ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.
All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne