Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
W galerii handlowej piękna hostessa rozdawała ulotki z napisem: „Sięgnij po próbkę – wypróbuj, a będziesz chciała więcej”. Do ulotki przylepiona była torebeczka kremu odmładzającego. Wypróbowałam. Po więcej wprawdzie nie sięgnęłam, ale próbka – jak zwykle – skojarzyła mi się z zamówieniami publicznymi.
Zasadnicze cechy dotyczące opisu przedmiotu zadania, które determinują właściwą podstawę prawną realizacji inwestycji w szerokopasmowe sieci telekomunikacyjne w kontekście zamówienia publicznego oraz koncesji.
Wzrastające zapotrzebowanie na wykwalifikowaną kadrę w sektorze gastronomicznym sprawia, że urzędy pracy przeprowadzają coraz więcej szkoleń, np. na kelnera zaznajomionego z podstawową obsługą czynności barowych.
Czy działające na terenie Polski podmioty prowadzące działalność sektorową, ale kontrolowane przez inne państwa członkowskie Unii Europejskiej, są zobowiązane do stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych.
Opublikowana przez Komisję Europejską strategia na rzecz elektronicznych zamówień publicznych zakłada pełne przejście na system e-zamówień do połowy 2016 r. Pozwala to osiągnąć spore oszczędności – czasu i pieniędzy.
Jest bardzo prawdopodobne, że zapis art. 24 ust. 1 pkt 1a ustawy Prawo zamówień publicznych okaże się sprzeczny z unijną dyrektywą klasyczną, gdyż zawiera znacznie szerszy zakres wykluczenia wykonawcy.
W ciągu trzech lat od udzielenia zamówienia podstawowego zamawiający może udzielić zamówienia uzupełniającego, które jest tego samego rodzaju, co zamówienie podstawowe. Taką ewentualność musi jednak przewidzieć w ogłoszeniu o zamówieniu i poinformować o tym potencjalnych wykonawców poprzez odpowiedni zapis w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Zdarzają się sytuacje, w których postępowanie, choć jest wadliwe, nie może zostać unieważnione, gdyż nie zachodzi żadna z przesłanek konkretnie określonych w prawie zamówień publicznych. I co wtedy?
Choć prawo zamówień publicznych nigdzie nie porusza tej kwestii, to wykonawcy mogą składać wnioski o wyjaśnienie treści ogłoszenia w przetargu ograniczonym, a nawet żądać modyfikacji ogłoszenia w trybie odwoławczym.
Zasady „dogrywki” między wykonawcami, którzy w postępowaniu, gdzie jedynym kryterium jest cena, złożyli oferty z taką samą ceną. W drugim podejściu mogą zaproponować znów taką samą cenę lub niższą, ale nigdy wyższą.
Proces udzielania zamówienia publicznego z zasady ma charakter jawny, co jest gwarantowane przez obowiązkowe upublicznianie w formie ogłoszenia informacji o postępowaniu, jego przebiegu i wynikach.
Protokół z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego stanowi jeden z najważniejszych dokumentów sporządzanych przez zamawiającego w trakcie prowadzonej procedury. I co istotne – jego treść jest jawna.
Choć żaden przepis prawa zamówień publicznych nie nakazuje zamawiającemu tworzyć planu zamówień publicznych, to jednak dokument taki, o ile jest dobrze przygotowany, znacznie ułatwia wydatkowanie środków z budżetu.
Na pytania naszych czytelników przesyłane do redakcji w tym numerze miesięcznika odpowiada mec. Marcin Meducki
Prowadząc postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, zamawiający – oprócz przestrzegania przepisów prawa zamówień publicznych – powinien mieć również na uwadze przepisy ustawy o ochronie danych osobowych.
Środki unijne na projekty drogowe dostępne są zarówno w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, jak i programów regionalnych. Aby je jednak pozyskać, trzeba prawidłowo sporządzić wniosek.
All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne