Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Podziel się...

Nowe prawo zamówień...

02 Październik 2019 
11 września 2019 r. Sejm RP na 86. posiedzeniu uchwalił długo wyczekiwaną nową ustawę...

Zmiany w prawie oddziałujące...

02 Październik 2019 
W ustawie z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz...

Rząd stawia na PPP

02 Październik 2019 
W nowej perspektywie unijnej 2021–2027 należy się spodziewać mniejszego dofinansowania...

Zwróć uwagę na...

Odstąpienie od umowy w trybie art. 145 ust. 1 pzp

W art. 145 ust. 1 pzp ustawodawca wskazuje, że zamawiający może odstąpić od umowy o zamówienie publiczne w razie zaistnienia istotnej zmiany okoliczności powodującej, że wykonanie umowy nie leży w interesie publicznym, czego nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy, lub dalsze wykonywanie umowy może zagrozić istotnemu interesowi bezpieczeństwa państwa lub bezpieczeństwu publicznemu.

Grudzień 2018, Sylwia Mosur-Blezel

dostępny w wydaniu papierowym Czytaj więcej

Faktyczne dysponowanie zasobami podmiotu trzeciego

Wykonawcy, którzy sami nie spełniają warunków udziału w postępowaniu, mogą posłużyć się zdolnościami innych podmiotów albo ich sytuacją ekonomiczną i finansową, aby spełnić warunki określone przez zamawiającego.

Listopad 2018, Sylwia Mosur-Blezel

dostępny w wydaniu papierowym Czytaj więcej

Udostępnianie załączników do protokołu postępowania

Zgodnie z art. 96 pzp protokół jest jawny i sporządzany jest w trakcie prowadzenia postępowania. Oznacza to, że protokół odzwierciedla zdarzenia zaistniałe w toku postępowania, a informacja o tych zdarzeniach powinna być umieszczana w protokole niezwłocznie po ich zaistnieniu.

Październik 2018, Sylwia Mosur-Blezel

dostępny w wydaniu papierowym Czytaj więcej

Precyzyjne opisanie kryteriów oceny ofert

Celem postępowania o zamówienie publiczne jest wybór oferty najkorzystniejszej, a zamawiający powinien dokonać tego wyboru na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w siwz. Zgodnie z art. 91 ust. 2 pzp kryteria oceny ofert muszą odnosić się do przedmiotu zamówienia, co oznacza, że nie można stosować dowolnych kryteriów, lecz tylko takie, które dotyczą oferowanej usługi, dostawy lub roboty budowlanej.

Wrzesień 2018, Sylwia Mosur-Blezel

dostępny w wydaniu papierowym Czytaj więcej

Wysokość kwoty przeznaczonej na sfinansowanie zamówienia

Choć art. 86 ust. 3 pzp długo już funkcjonuje w obecnym brzmieniu, to analiza najnowszego orzecznictwa KIO prowadzi jednak do wniosku, że wciąż zdarzają się problemy z jego stosowaniem. 

Sierpień 2018, Sylwia Mosur-Blezel

dostępny w wydaniu papierowym Czytaj więcej

Wskazanie stawki VAT w procedurze odwróconego VAT-u

Z przepisu art. 91 ust. 3a pzp wynika, że jeżeli w postępowaniu o zamówienie publiczne złożono ofertę, której wybór prowadziłby do powstania u zamawiającego obowiązku podatkowego zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług, wówczas zamawiający w celu oceny takiej oferty dolicza do przedstawionej w niej ceny podatek od towarów i usług, który miałby obowiązek rozliczyć zgodnie z tymi przepisami. 

Lipiec 2018, Sylwia Mosur-Blezel

dostępny w wydaniu papierowym Czytaj więcej

Tożsamość umowy, oferty i przedmiotu zamówienia

Podobnie jak treść oferty musi odpowiadać treści siwz (w przeciwnym razie oferta zostanie odrzucona na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 pzp), tak zakres świadczenia wykonawcy wynikający z umowy musi być tożsamy ze zobowiązaniem tego wykonawcy zawartym w ofercie.

Czerwiec 2018, Sylwia Mosur-Blezel

dostępny w wydaniu papierowym Czytaj więcej

Odróżnienie własnoręcznego podpisu od faksymile

Już od 18 października tego roku nastąpi pełna elektronizacja zamówień publicznych. Oznacza to, że oferty, wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz oświadczenia (w tym JEDZ) będą sporządzane, pod rygorem nieważności, w postaci elektronicznej i opatrywane kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Maj 2018, Sylwia Mosur-Blezel

dostępny w wydaniu papierowym Czytaj więcej

Unieważnienie postępowania z powodu braku środków zewnętrznych

Zamawiający może unieważnić postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli nie zostały mu przyznane środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie całości lub części zamówienia.

Kwiecień 2018, Sylwia Mosur-Blezel

dostępny w wydaniu papierowym Czytaj więcej

Właściwe rozumienie istotności zmiany

Wszczęcie postępowania o zamówienie publiczne oznacza, że zamawiający dąży do tego, by zostało ono zwieńczone zawarciem umowy i wykonaniem danego zamówienia.

Marzec 2018, Sylwia Mosur-Blezel

dostępny w wydaniu papierowym Czytaj więcej
1  2  3  4  5  Następna  

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne