Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Z art. 93 ust. 1 pkt 4 pzp wynika, że zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli cena najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.
Kwiecień 2017, Sylwia Mosur-Blezel
Odrzucając ofertę, wykluczając wykonawcę albo unieważniając postępowanie o zamówienie publiczne, zamawiający zobligowany jest do wskazania uzasadnienia faktycznego i prawnego dla podejmowanej czynności.
Marzec 2017, Sylwia Mosur-Blezel
Przepis art. 93 ust. 4 pzp mówi, że w przypadku unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia z przyczyn leżących po stronie zamawiającego wykonawcom przysługuje roszczenie o zwrot uzasadnionych kosztów uczestnictwa w postępowaniu, w szczególności kosztów przygotowania oferty. Przywilej ten obejmuje jednak tylko tych wykonawców, którzy złożyli oferty niepodlegające odrzuceniu.
Luty 2017, Sylwia Mosur-Blezel
Przepis art. 17 ust. 4 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych wskazuje, że niezłożenie przez kierownika zamawiającego, członka komisji przetargowej lub inną osobę występującą po stronie zamawiającego i wykonującą czynności w postępowaniu o zamówienie publiczne oświadczenia o braku lub istnieniu okoliczności powodujących wyłączenie z tego postępowania jest naruszeniem dyscypliny finansów publicznych.
Styczeń 2017, Sylwia Mosur-Blezel
Gdy treść oferty nie odpowiada treści siwz, zamawiający zobowiązany jest do jej odrzucenia na podstawie przepisu art. 89 ust. 2 pzp. Mimo faktu, że przepis ten obowiązuje już od wielu lat (tegoroczna lipcowa nowelizacja pzp nie zmieniła jego treści), zamawiający nadal mają problem z jego stosowaniem. Problemy te każdego roku odzwierciedla bogate orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej.
Grudzień 2016, Sylwia Mosur-Blezel
Częstą praktyką zamawiających jest zawieranie w umowach o zamówienie publiczne klauzul definiujących siłę wyższą, której wystąpienie zwolni wykonawcę od odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zamówienia.
Listopad 2016, Sylwia Mosur-Blezel
Z postępowania o zamówienie publiczne wyklucza się wykonawców, którzy w wyniku rażącego niedbalstwa wprowadzili zamawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji o niepodleganiu wykluczeniu lub spełnianiu warunków udziału w postępowaniu albo przedstawili informacje wprowadzające w błąd zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ na podejmowane przez niego decyzje.
Październik 2016, Sylwia Mosur-Blezel
Przed upływem terminu składania ofert wykonawca może zmienić lub wycofać złożoną przez siebie ofertę.
Wrzesień 2016, Sylwia Mosur-Blezel
Z art. 86 ust. 1 pzp wynika, że z zawartością ofert nie można zapoznać się przed upływem terminu wyznaczonego na ich otwarcie. Jak powinien się zachować zamawiający w sytuacji, gdy jednak dojdzie do przypadkowego otworzenia koperty zawierającej ofertę, zanim nadejdzie wyznaczona w ogłoszeniu i siwz chwila ich otwarcia?
Sierpień 2016, Sylwia Mosur-Blezel
W pzp funkcjonują dwa pojęcia, których zamawiający czasami używają zamiennie: „opis przedmiotu zamówienia” oraz „określenie przedmiotu zamówienia”. Nie przez przypadek jednak ustawodawca rozróżnia oba te terminy, gdyż nie oznaczają one tego samego.
Lipiec 2016, Sylwia Mosur-Blezel
All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne