Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Podziel się...

Pakiet wolnościowy

27 Listopad 2019 
Prawo budowlane ma się stać proobywatelskie, deregulacyjne i wolnościowe – taki cel...

Realizacja programów unijnych

27 Listopad 2019 
Portal Funduszy Europejskich opublikował dane dotyczące postępów w realizacji programów...

Zmiana ustawy o zasadach...

27 Listopad 2019 
6 listopada 2019 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach...

Opinie

W jaki sposób decyzja dotycząca kwestii podziału zamówienia na części wpływa na sytuację zamawiającego i wykonawcy

Wykonawca nie może zapominać, że zamawiający jest gospodarzem postępowania i to on decyduje o kształcie i zakresie przedmiotu zamówienia. 

Sierpień 2018, Iwona Ziarniak

dostępny w całości Czytaj więcej

W jaki sposób decyzja dotycząca kwestii podziału zamówienia na części wpływa na sytuację zamawiającego i wykonawcy

Zamawiający są zobowiązani do tego, by w protokole postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wskazać powody niedokonania podziału zamówienia na części. 

Sierpień 2018, Grzegorz Mazurek

dostępny w całości Czytaj więcej

Jakie możliwości w praktyce daje zamawiającemu prawo opcji?

Jestem pracownikiem zamawiającego od ponad 25 lat i tylko raz zastosowałem opcję – był to leasing samochodu z opcją wykupu. Na dostawy i usługi powtarzające się okresowo (usługi pocztowe, energia elektryczna, gaz ziemny, utrzymanie terenów zielonych) oraz dostawę różnych produktów, np. artykułów biurowych, podpisywane są umowy na czas określony. 

Lipiec 2018, Zbigniew Leszczyński

dostępny w całości Czytaj więcej

Jakie możliwości w praktyce daje zamawiającemu prawo opcji?

Prawo opcji stosowane jest głównie do dostaw i usług, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby stosować opcję także w postępowaniach o udzielenie zamówienia na roboty budowlane. Co prawda art. 34 ust. 5 pzp w swej treści odnosi się tylko do dostaw i usług, jednak przepis ten określa jedynie sposób ustalania wartości zamówienia, a nie stanowi o możliwości używania opcji – w tym zakresie ustawodawca krajowy nie stawia żadnych ograniczeń. 

Lipiec 2018, Jerzy Wysocki

dostępny w całości Czytaj więcej

Na jakie aspekty zamówień publicznych zwraca uwagę Komisja Europejska w swoim raporcie na temat najczęściej popełnianych błędów

Opublikowana w lutym 2018 r. przez Komisję Europejską uaktualniona wersja Wskazówek, w jaki sposób uniknąć najczęstszych błędów w zamówieniach publicznych związanych z projektami współfinansowanymi z funduszy unijnych to dokument ważny dla praktyki.

Czerwiec 2018, Jarosław Jerzykowski

dostępny w całości Czytaj więcej

Na jakie aspekty zamówień publicznych zwraca uwagę Komisja Europejska w swoim raporcie na temat najczęściej popełnianych błędów

Przedmiotem zainteresowania Komisji były kwestie związane nie tylko z samą procedurą, ale również z racjonalnością dokonywania zakupów. Spojrzenie na zamówienia publiczne ma bowiem szerszy wymiar i nieodzownie wiąże się z kwestią racjonalnego wydatkowania środków publicznych.

Czerwiec 2018, Paweł Adam Trojan

dostępny w całości Czytaj więcej

Jaka jest rola pytań do specyfikacji istotnych warunków zamówienia w praktyce?

Celem zadawania pytań do siwz, a w konsekwencji odpowiedzi na nie, jest doprecyzowanie lub uszczegółowienie intencji zamawiającego zawartych w specyfikacji. Specyfikacja istotnych warunków zamówienia jest podstawowym dokumentem wiążącym zarówno zamawiającego, jak i wykonawcę, w którym zamawiający określa w szczególności warunki wyboru oferty najkorzystniejszej oraz warunki realizacji udzielanego zamówienia.

Maj 2018, Agnieszka Szulakowska

dostępny w całości Czytaj więcej

Jaka jest rola pytań do specyfikacji istotnych warunków zamówienia w praktyce?

Wykonawcy przez zadawanie pytań dotyczących treści siwz sygnalizują zamawiającemu pewne nieprawidłowości, polegające np. na ograniczeniu konkurencji. Zdarza się, że w swoich pytaniach wykonawcy formułują wnioski o zawarcie w opisie przedmiotu zamówienia konkretnego (swojego) rozwiązania.

Maj 2018, Grzegorz Mazurek

dostępny w całości Czytaj więcej

Kryterium jakości a dochowanie zasady konkurencyjności w postępowaniu – co należy w szczególności oceniać w tym kryterium?

Przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych stanowią o otwartym katalogu kryteriów wyboru oferty najkorzystniejszej. Wniosek taki wynika z treści art. 91 ust. 2 ustawy, który to ogranicza kreatywność zamawiającego wyłącznie obowiązkiem powiązania kryterium z przedmiotem zamówienia.

Kwiecień 2018, Piotr Pieprzyca

dostępny w całości Czytaj więcej

Kryterium jakości a dochowanie zasady konkurencyjności w postępowaniu – co należy w szczególności oceniać w tym kryterium?

Stosowanie przez zamawiających kryterium jakości powinno być poprzedzone głęboką analizą. Nie wystarczy bowiem, by kryterium odnosiło się do przedmiotu zamówienia, musi ono również być stosowane w taki sposób, aby nie naruszało podstawowych zasad postępowania (m.in. równego traktowania i uczciwej konkurencji).

Kwiecień 2018, Mateusz Saczywko

dostępny w całości Czytaj więcej
1  Poprzednia  1  2  3  4  5  6  7  8  9  Następna  12

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne