Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Podziel się...

Elektroniczne narzędzie do...

28 Marzec 2019 
Urząd Zamówień Publicznych poinformował, że w kwietniu br. Komisja Europejska będzie...

Zmiany w zamówieniach...

28 Marzec 2019 
Urząd Zamówień Publicznych udostępnił elektroniczną ankietę, badającą przyczyny małego...

UZP odstępuje od umowy

28 Marzec 2019 
11 marca 2019 r. Urząd Zamówień Publicznych złożył oświadczenie o odstąpieniu w całości...

Opinie

Na jakie aspekty zamówień publicznych zwraca uwagę Komisja Europejska w swoim raporcie na temat najczęściej popełnianych błędów

Przedmiotem zainteresowania Komisji były kwestie związane nie tylko z samą procedurą, ale również z racjonalnością dokonywania zakupów. Spojrzenie na zamówienia publiczne ma bowiem szerszy wymiar i nieodzownie wiąże się z kwestią racjonalnego wydatkowania środków publicznych.

Czerwiec 2018, Paweł Adam Trojan

dostępny w całości Czytaj więcej

Na jakie aspekty zamówień publicznych zwraca uwagę Komisja Europejska w swoim raporcie na temat najczęściej popełnianych błędów

Opublikowana w lutym 2018 r. przez Komisję Europejską uaktualniona wersja Wskazówek, w jaki sposób uniknąć najczęstszych błędów w zamówieniach publicznych związanych z projektami współfinansowanymi z funduszy unijnych to dokument ważny dla praktyki.

Czerwiec 2018, Jarosław Jerzykowski

dostępny w całości Czytaj więcej

Jaka jest rola pytań do specyfikacji istotnych warunków zamówienia w praktyce?

Celem zadawania pytań do siwz, a w konsekwencji odpowiedzi na nie, jest doprecyzowanie lub uszczegółowienie intencji zamawiającego zawartych w specyfikacji. Specyfikacja istotnych warunków zamówienia jest podstawowym dokumentem wiążącym zarówno zamawiającego, jak i wykonawcę, w którym zamawiający określa w szczególności warunki wyboru oferty najkorzystniejszej oraz warunki realizacji udzielanego zamówienia.

Maj 2018, Agnieszka Szulakowska

dostępny w całości Czytaj więcej

Jaka jest rola pytań do specyfikacji istotnych warunków zamówienia w praktyce?

Wykonawcy przez zadawanie pytań dotyczących treści siwz sygnalizują zamawiającemu pewne nieprawidłowości, polegające np. na ograniczeniu konkurencji. Zdarza się, że w swoich pytaniach wykonawcy formułują wnioski o zawarcie w opisie przedmiotu zamówienia konkretnego (swojego) rozwiązania.

Maj 2018, Grzegorz Mazurek

dostępny w całości Czytaj więcej

Kryterium jakości a dochowanie zasady konkurencyjności w postępowaniu – co należy w szczególności oceniać w tym kryterium?

Stosowanie przez zamawiających kryterium jakości powinno być poprzedzone głęboką analizą. Nie wystarczy bowiem, by kryterium odnosiło się do przedmiotu zamówienia, musi ono również być stosowane w taki sposób, aby nie naruszało podstawowych zasad postępowania (m.in. równego traktowania i uczciwej konkurencji).

Kwiecień 2018, Mateusz Saczywko

dostępny w całości Czytaj więcej

Kryterium jakości a dochowanie zasady konkurencyjności w postępowaniu – co należy w szczególności oceniać w tym kryterium?

Przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych stanowią o otwartym katalogu kryteriów wyboru oferty najkorzystniejszej. Wniosek taki wynika z treści art. 91 ust. 2 ustawy, który to ogranicza kreatywność zamawiającego wyłącznie obowiązkiem powiązania kryterium z przedmiotem zamówienia.

Kwiecień 2018, Piotr Pieprzyca

dostępny w całości Czytaj więcej

Co to jest wada uniemożliwiająca zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy?

Przede wszystkim należy podkreślić, że nie każde naruszenie przepisów przez zamawiającego może być uznane za taką wadę. Zamawiający może w trakcie postępowania popełniać naruszenia w zakresie pzp lub innych przepisów, które jednak w konsekwencji nie powodują takiego uszczerbku dla wykonawców, który można by było uznać za utrudnienie mogące mieć wpływ na wynik postępowania.

Marzec 2018, Grzegorz Mazurek

dostępny w całości Czytaj więcej

Co to jest wada uniemożliwiająca zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy?

Zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 7 pzp zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego.

Marzec 2018, Eliza Grabowska-Szweicer

dostępny w całości Czytaj więcej

Czy zamawiający powinien odrzucić ofertę, gdy zaniżone przez wykonawcę ceny jednostkowe mają bezpośredni wpływ na obniżenie ceny

Gdy zaniżone przez wykonawcę ceny jednostkowe mają bezpośredni wpływ na obniżenie ceny za przedmiot zamówienia, to moim zdaniem zamawiający powinien poważnie rozważyć, czy nie zachodzą przesłanki odrzucenia oferty.

Luty 2018, Jerzy Wysocki

dostępny w całości Czytaj więcej

Czy zamawiający powinien odrzucić ofertę, gdy zaniżone przez wykonawcę ceny jednostkowe mają bezpośredni wpływ na obniżenie ceny

Zgodnie z prawem zamówień publicznych odrzucenie oferty może nastąpić tylko w sytuacji, gdy wobec oferty zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 89 ust. 1 pzp, lub gdy wykonawca nie złożył wyjaśnień w celu obalenia domniemania rażąco niskiej ceny (art. 90 ust. 3).

Luty 2018, Ewa Wiktorowska

dostępny w całości Czytaj więcej
1  Poprzednia  1  2  3  4  5  6  7  8  9  Następna  11

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne