Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Data publikacji: 01-02-2012 | Autor: | Marcin Piątek, Aleksander Jakubek |
W ramach gospodarki komunalnej gmina jest zobowiązana do utrzymania czystości i porządku na swoim obszarze. Jest to zadanie własne gminy o charakterze użyteczności publicznej. Oznacza to, że celem gminy jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.
Zasady i formy realizacji zadań własnych gminy zostały określone w art. 9 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.), dalej: uosg, oraz w art. 2 i art. 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (tekst jedn. DzU z 2011 r. nr 45, poz. 236), dalej: ugk.
Zgodnie z art. 2 ugk gmina, realizując swoje zadania, może robić to w formie samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego, tj.:
Ustawodawca przewidział również inne formy realizacji gospodarki komunalnej przez powierzanie wykonywania zadań własnych podmiotom trzecim (jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, osobom fizycznym czy też osobom prawnym) z uwzględnieniem przepisów ustawy o finansach publicznych:
Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.
All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne