Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Podziel się...

Odroczenie obowiązkowej...

02 Lipiec 2018 
Na stronie legislacja.rcl.gov.pl pojawiła się informacja o projekcie ustawy zmieniającej...

Podsumowanie półrocza...

02 Lipiec 2018 
Z raportu przygotowanego przez serwis Pressinfo.pl, w którym podsumowane zostały...

Dotacja na drogi

02 Lipiec 2018 
Premier Mateusz Morawiecki 11 czerwca poinformował, że rząd przekazał dodatkowe 500 mln...

Sceniczny system nagłośnieniowy

Data publikacji: 30-03-2018 Autor: Magdalena Wedelstedt
Autor: Rysunek. Przykładowe usytuowanie i kierunki propagacji głośników

System nagłośnieniowy to system elektroniczny składający się z mikrofonów, wzmacniaczy, głośników oraz powiązanego z nimi sprzętu, którego głównym celem jest zwiększenie pozornej głośności ludzkiego głosu, instrumentu muzycznego lub innego akustycznego źródła dźwięku.

Podstawowymi elementami tworzącymi sceniczny system nagłośnieniowy są:

 

  • mikrofony;
  • system nagłośnienia frontowego widowni;
  • system monitorowy;
  • konsola foniczna.


W celu optymalnego doboru sprzętu oraz rozmieszczenia urządzeń głośnikowych należy określić zadania elektroakustyczne, jakie system powinien realizować w zakresach:

 

  • nagłośnienia widowni dźwiękiem ze sceny podczas koncertów;
  • nagłośnienia widowni przy emisji zapowiedzi słownych przed koncertami;
  • nagłośnienia widowni przy emisji mowy, muzyki oraz efektów dźwiękowych z urządzeń audiowizualnych podczas konferencji;
  • nagłośnienia imprez plenerowych itp.


Projektując system nagłośnieniowy w salach koncertowych i na scenach teatralnych, należy zadbać o to, aby w zakresie realizowanych prac znalazły się: opracowanie modelu komputerowego sali i systemu nagłoś­nienia, symulacje działania systemu nagłośnienia oraz obliczenia elektroakustyczne. Wyniki opracowań ułatwią zamawiającemu wyobrażenie sobie propagacji dźwięku w zależności od przyjętych warunków, a także pomogą w wyborze optymalnych rozwiązań dla systemu nagłośnienia przez określenie lokalizacji i ukierunkowania elementów układu głośnikowego. Dlatego bardzo istotne jest przyjęcie dla celów projektowych minimalnych wymagań w określonych granicach częstotliwości, maksymalnego poziomu ciśnienia akustycznego wznoszącego na widowni, a także określenie tolerancji zakresu częstotliwości dla poziomu ciśnienia akustycznego, zakresu nierównomierności rozkładu poziomu ciśnienia akustycznego na widowni, minimalnego poziomu zrozumiałości sygnału mowy na widowni czy odporności na wzbudzenia akustyczne dla mikrofonów usytuowanych na scenie.

Jeżeli zamawiającemu zależy na zakupie jednego systemu, który będzie umożliwiał obsługę zarówno wydarzeń artystycznych na sali koncertowej, jak i imprez plenerowych, warto zastanowić się nad zastosowaniem systemu liniowego typu „line array”, który umożliwia dostosowanie konfiguracji do potrzeb konkretnego miejsca pracy oraz zapewnia łatwość i szybkość demontażu sprzętu. W takiej sytuacji należy również przewidzieć odpowiednie opakowania transportowe na wszystkie elementy systemu.

Mikrofony

Pierwszym elementem toru fonicznego systemu nagłośnienia jest mikrofon. Stanowi on przetwornik elektroakustyczny, zamieniający energię fali dźwiękowej na energię elektryczną. Konwersja energii w różnych typach mikrofonów przebiega w różny sposób, dlatego stosuje się następującą klasyfikację mikrofonów:

1) ze względu na sposób przetwarzania drgań membrany na sygnał elektryczny mikrofony dzielimy na:

  • węglowy,
  • piezoelektryczny,
  • dynamiczny,
  • pojemnościowy

(w praktyce scenicznej najbardziej rozpowszechnione w tej grupie są mikrofony dynamiczne i pojemnościowe);


2) z uwagi na charakter oddziaływania pola dźwiękowego na membranę wyróżnia się mikrofony:

  • ciśnieniowe,
  • gradientowe,
  • ciśnieniowo-gradientowe,
  • interferencyjne;


3) pod względem zastosowania rozróżnia się mikrofony:

  • instrumentalne,
  • do wokalu,
  • pomiarowe itp.


Dla zapewnienia pełnego wyposażenia w odbiorniki dźwięku zamawiający powinien zabezpieczyć – oprócz niezbędnych w celu realizacji prowadzonej działalności rodzajów mikrofonów – również sprzęt dodatkowy w postaci: odbiorników systemów mikrofonów bezprzewodowych z antenami odbiorczymi i dystrybutorem antenowym, statywów (niskich, wysokich, stołowych, typu „żuraw” itp.), skrzyń transportowych na statywy i mikrofony oraz windy mikrofonowej, jeżeli wymaga tego architektura sceny.

Przykład opisu przedmiotu zamówienia na dostawę mikrofonów

1. Mikrofon dla instrumentów smyczkowych oraz dętych z klipsem

  • kardioidalna charakterystyka kierunkowości;
  • pasmo przenoszenia: 40 Hz–20 000 Hz;
  • filtr dolnozaporowy 80 Hz, 12 dB/oktawę;
  • czułość: –49 dB (3,5 mV) 1 V na 1 Pa;


[...]

Magdalena Wedelstedt
główny specjalista ds. zamówień publicznych i projektów Muzeum Piaśnickiego w Wejherowie, Oddział Muzeum Stutthof w Sztutowie

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

All rights reserved © 2012 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne