Prezentujemy założenia do systemu zamówień publicznych w Polsce – kierunki zmian rekomendowane przez OSKZP.
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Konsultantów Zamówień Publicznych rekomenduje:
-
jeden kompleksowy akt prawny regulujący system zamówień publicznych, koncesji na roboty budowlane lub usługi i partnerstwa publiczno-prywatnego;
-
dwa reżimy zamówień publicznych: pierwszy – do progu unijnego oraz drugi – powyżej progu unijnego;
-
uproszczenie i odformalizowanie procedur dla zamówień o wartości poniżej progów unijnych;
-
przyjazne i przejrzyste przepisy dla rynku MŚP i małych zamawiających;
-
stworzenie elektronicznej Polskiej Publicznej Platformy Przetargowej;
-
obniżenie kosztów udziału w zamówieniach publicznych;
-
szybkie i rzetelne rozstrzyganie sporów;
-
możliwość tworzenia urzędowych wykazów zatwierdzonych wykonawców lub certyfikacji wykonawców przez jednostki prawa publicznego lub prywatnego;
-
sposoby realizacji celów, które w naszej ocenie powinien spełnić nowy system zamówień publicznych.
CEL 1: RACJONALNE I PRZEJRZYSTE PRZEPISY
1. Stworzenie przyjaznych ram prawnych:
-
Przygotowanie kompleksowej regulacji prawnej normującej w jednym akcie całość problematyki zamówień publicznych, w tym koncesję na usługi i roboty budowlane oraz partnerstwo publiczno-prywatne (przedsięwzięcia publiczne), spełniającej kryterium aktu o wysokiej jakości legislacyjnej.
-
Wymaganie poprzedzenia analizą wykonalności z zastosowaniem kryterium oszczędności i celowości wyboru sposobu i modelu realizacji usług publicznych w postępowaniach o dużych wartościach powyżej progów unijnych. W ocen ie OSKZP zaletą aktu prawnego, który aktualnie reguluje udzielanie zamówień publicznych, jest to, że obejmuje on praktycznie wszystkie główne typy zamówień, takie jak zamówienia klasyczne, zamówienia sektorowe, zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa czy zamówienia na usługi społeczne i inne. Wadą – to, że nie zawiera on przepisów nakazujących zamawiającemu przeprowadzenie analiz odnośnie do tego, w jaki inny sposób – niż przez udzielenie tradycyjnego zamówienia publicznego – można zaspokoić potrzeby publiczne.
-
Analiza aktualnych przepisów w celu identyfikacji i wyeliminowania z nich tych, które w praktyce okazały się niejasne, nieprecyzyjne i budzące wątpliwości interpretacyjne. Utrzymanie przepisów, które się sprawdziły w praktyce, tam, gdzie to możliwe, bez zmian lub co najmniej bez istotnych zmian.
-
Wyeliminowanie rozbieżności między polskimi przepisami a treścią dyrektyw unijnych dotyczących zamówień publicznych, ujednolicenie brzmienia przepisów krajowych z tymi przepisami dyrektyw, dla których wydano rozporządzenia wykonawcze, np. rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/7 z dnia 5 stycznia 2016 r. (DzUrz UE L 3 z 6.01.2016 r.) wydane na podstawie określonych w dyrektywach podstaw obligatoryjnych i fakultatywnych wykluczenia wykonawców z postępowania.
-
Zamówienia publiczne od niższego progu bagatelności.
-
Dwa reżimy zamówień publicznych: pierwszy – do progu unijnego oraz drugi – powyżej progu unijnego.
-
Dla reżimu do progu unijnego – zapewnienie, aby nowe przepisy uwzględniały obowiązek stosowania przy ich udzielaniu podstawowych zasad traktatowych: zasady równego traktowania i otwarcia na konkurencję. A także zagwarantowanie przy ich udzielaniu uczciwych i bezstronnych procedur przez odpowiednie upublicznienie informacji, niedyskryminacyjny opis przedmiotu zamówienia, określanie terminów w sposób umożliwiający zapoznanie się z warunkami udzielenia zamówienia i złożenia oferty, a także zapewnienie kontroli bezstronności procedur przetargowych, tj. wskazanie, do kogo można się odwołać w razie zaistnienia takiej konieczności.
-
Implementowanie unijnych dyrektyw w sprawie zamówień publicznych do progów unijnych tylko w takim zakresie, jaki jest konieczny. Tam, gdzie to możliwe, pożądane byłoby stosowanie rozwiązań spójnych przede wszystkim z polskim systemem prawnym. Nade wszystko tam, gdzie to tylko możliwe, należy zachować wykształcone w kraju, w 22-letnim już okresie funkcjonowania systemu zamówień publicznych, dobre praktyki.
-
Ujednolicenie terminologii (słownika pojęć), która będzie używana w aktach prawnych regulujących udzielanie zamówień publicznych. Powiązanie terminologii stosowanej w aktach prawnych regulujących udzielanie zamówień publicznych z całością porządku prawa polskiego, z uwzględnieniem jednocześnie znaczenia poszczególnych pojęć stosowanych w prawie UE.
[...]
Ewa Wiktorowska
Przewodnicząca Zarządu OSKZP