Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Data publikacji: 07-11-2017 | Autor: | Grzegorz Mazurek |
Również w zamówieniach na roboty budowlane zasada uczciwej konkurencji, w postaci realnego konkurowania wykonawców w konkretnym postępowaniu, skutkuje niższą ceną wykonania robót, bez konieczności obniżania wymagań co do ich jakości. Nieco bardziej skomplikowana sytuacja ma miejsce w przypadku usług. Tutaj należy oddzielić usługi o ustalonych standardach (np. usługi sprzątania) od usług, które trudno opisać w sposób jednoznaczny (np. usługi szkolenia lub doradztwa, w tym usługi eksperckie). O ile w przypadku usług sprzątania konkurencja na rynku prowadzi do podwyższenia jakości usług przy niższych cenach, a opis przedmiotu zamówienia nie powoduje trudności, to w przypadku usług doradczych czy szkoleniowych (np. tzw. szkoleń miękkich) niezwykle trudno jest opisać przedmiot zamówienia oraz kryteria oceny ofert w taki sposób, który by zapewnił pełną możliwość weryfikacji zasadności wyboru przez zamawiającego. Takie problematyczne wyjątki nie powinny jednak zmieniać spojrzenia na samą zasadę uczciwej konkurencji, gdyż jest ona niezbędnym fundamentem systemu zamówień publicznych.
Grzegorz Mazurek
adwokat, prowadzi własną kancelarię prawną; były wiceprezes Krajowej Izby Odwoławczej i arbiter
All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne