Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Podziel się...

Projekt e-Zamówienia

02 Sierpień 2017 
Ministerstwo Cyfryzacji i Urząd Zamówień Publicznych w ramach ustanowionego partnerstwa...

Nowy akt wykonawczy do pzp

02 Sierpień 2017 
W Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 4 lipca 2017 r. pod poz. 1320 zostało...

Wsparcie dla średnich miast

02 Sierpień 2017 
Ministerstwo Rozwoju uważa, że niektóre średnie miasta potrzebują dodatkowej pomocy, aby...

Wiarygodność finansowa

Data publikacji: 31-07-2017 Autor: Marzena Kopacka

Zamawiający może żądać od wykonawców wyłącznie niezbędnych oświadczeń i dokumentów. Dokumenty i oświadczenia są niezbędne tylko wtedy, gdy za ich pomocą można dokonać weryfikacji wykonawcy zgodnie z pzp.

Na stronie Biura Informacji Kredytowej (dalej również: BIK), w części dedykowanej administracji publicznej i przedsiębiorstwom komunalnym, w zakładce „pytania i odpowiedzi” znalazło się następujące pytanie: „Jak włączyć do procedur przetargowych możliwość sprawdzenia w rejestrach BIG potencjalnego kontrahenta?”. Zamieszczona pod nim odpowiedź jest następująca: „Jeżeli kontrahentem jest firma, możesz ją sprawdzić w rejestrze BIG InfoMonitor bez jej zgody, chyba że chcesz pozyskać również informacje z rejestru BIK. Sprawdzenie konsumenta w każdym zbiorze danych wiąże się z uzyskaniem jego zgody. Najlepiej więc załączyć druk odpowiedniej zgody do dokumentów przetargowych, aby kontrahent przystępujący do przetargu mógł wyrazić odpowiednie zgody”1.

Pytanie, z uwagi na miejsce, w którym się znajduje, ma szerszy kontekst. Trzeba je rozpatrywać z punktu widzenia zamawiającego przeprowadzającego postępowania o zamówienie publiczne, który usiłuje dowiedzieć się, w jaki sposób przeprowadzić weryfikację podmiotową wykonawcy pod kątem jego wiarygodności ekonomiczno-finansowej.

By zatem odpowiedzieć na to pytanie, należałoby dokonać analizy kilku istotnych kwestii, takich jak:

 

  • które konkretnie przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych i wydanych do niej aktów wykonawczych zezwalają na weryfikację wykonawcy w różnych rejestrach wiarygodności finansowej;
  • jakimi narzędziami dysponuje zamawiający, by doprowadzić do złożenia przez wykonawcę, w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, oświadczenia o wyrażeniu zgody na sprawdzenie go w rejestrze Biura Informacji Kredytowej czy Biura Informacji Gospodarczej (dalej: BIG);
  • jakie konsekwencje miałoby nieść dla wykonawcy niezłożenie tego oświadczenia w trakcie postępowania o zamówienie publiczne albo ustalenie, że informacje o wykonawcy w BIK są negatywne lub że wykonawca figuruje jako dłużnik w BIG.

BIK a BIG

Biuro Informacji Kredytowej zostało utworzone w 1997 r. przez banki i Związek Banków Polskich na podstawie art. 105 ust. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe. Zgodnie z tym przepisem BIK gromadzi i udostępnia bankom i instytucjom kredytowym informacje, stanowiące tajemnicę bankową, w zakresie, w jakim informacje te są potrzebne w związku z wykonywaniem czynności bankowych, udzielaniem kredytów, pożyczek pieniężnych, gwarancji bankowych i poręczeń oraz niezbędne do oceny zdolności kredytowej konsumenta i analizy ryzyka kredytowego. W bazach BIK zapisana jest więc historia kredytowa kredytobiorców, informacja o składanych przez nich wnioskach kredytowych, zawartych umowach i ich realizacji, o posiadanych przez klientów banków i instytucji kredytowych kartach kredytowych, limitach debetowych, a także nawet o poręczonych kredytach czy pożyczkach. Do BIK podmiot trafia więc z „automatu”, po zaciągnięciu jakiegokolwiek zobowiązania pieniężnego, niezależnie od jego wysokości. Informacje są przekazywane w sposób ciągły, aż do momentu spłaty. W bazach BIK gromadzi się zarówno informacje pozytywne (terminowe spłaty), jak i negatywne (opóźnienia, windykacje). Nie ma w nich natomiast informacji o zaległych zobowiązaniach pozabankowych (np.: czynsze, opłaty za telefon, prąd, gaz, alimenty, mandaty). Informacje do BIK przekazywane są przez banki oraz instytucje kredytowe i pożyczkowe.

Biuro Informacji Gospodarczej powstało zaś na gruncie ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych. Nadzór nad BIG sprawuje minister właściwy do spraw gospodarki. Figurowanie w bazie BIG wiąże się z nieuregulowanymi zobowiązaniami (takimi jak raty kredytów lub pożyczek, rachunki za stałe zobowiązania, rachunki za telefon, internet i wszystkie inne zobowiązania finansowe nieopłacane w wymagalnym terminie). Aby wierzyciel mógł zgłosić dłużnika-konsumenta i dłużnika-przedsiębiorcę do rejestru BIG, musi zostać spełnionych łącznie szereg przesłanek.

[...]

Marzena Kopacka
prawnik, wykładowca na uczelniach wyższych w Szczecinie, kierownik Działu Zamówień Publicznych w spółce Skarbu Państwa, autorka publikacji prawnych

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

All rights reserved © 2012 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne