Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Data publikacji: 06-06-2017 | Autor: | Zbigniew Raczkiewicz |
W marcu 2017 r. Komisja Europejska upubliczniła przygotowane na jej zlecenie studium1 dotyczące ponadgranicznych zamówień publicznych, czyli zamówień udzielanych wspólnie przez instytucje zamawiające zlokalizowane na terenie różnych państw członkowskich Unii Europejskiej2 (dalej: studium). W niniejszym artykule przedstawione zostaną główne wnioski płynące z rzeczonego studium3.
Celem studium było zbadanie, czy i jak obecnie funkcjonuje wspólne udzielanie zamówień publicznych przez instytucje zamawiające zlokalizowane na terenie różnych państw członkowskich UE. W szczególności Komisja Europejska chciała poznać korzyści i koszty związane z tego rodzaju ponadgranicznymi zamówieniami.
Tytułem wstępu należy jeszcze dodać, że transgraniczne zamówienia publiczne zostały explicite wprowadzone do unijnego reżimu zamówień publicznych dopiero za pośrednictwem motywu 73 preambuły oraz artykułu 39 dyrektywy 2014/24/UE4 („Zamówienia, w których biorą udział instytucje zamawiające z różnych państw członkowskich”).
Na potrzeby studium przeanalizowane zostały cztery ponadgraniczne zamówienia:
1. Zakup standardowego oprogramowania dla banków centralnych państw członkowskich strefy euro (14 narodowych banków centralnych)5.
2. Zakupy innowacyjnych towarów i usług związanych z aktywnym i zdrowym starzeniem się (instytucje zamawiające z pięciu państw członkowskich UE: Belgii, Francji, Luksemburga, UK oraz Włoch).
3. Zakup oprogramowania Citrix (instytucje zamawiające z dwóch państw członkowskich UE: Austrii i Danii).
4. Roboty budowlane związane z budową tunelu Bennero (instytucje zamawiające z dwóch państw członkowskich UE: Austrii i Włoch).
Każdorazowo wzięto pod uwagę perspektywę prawną, administracyjną oraz proceduralną, przy uwzględnieniu specyficznych wymogów związanych z przedmiotem zamówienia, jak również lokalizacji partycypujących instytucji zamawiających. Na bazie poczynionych w tym zakresie spostrzeżeń autorzy studium doszli na wniosków zaprezentowanych poniżej.
Studium wykazało, że z udziałem w ponadgranicznym zamówieniu publicznym wiązały się następujące oczekiwania partycypujących w nim instytucji zamawiających:
[...]
Zbigniew Raczkiewicz
kierownik sektora przetargów Urzędu Publikacji Unii Europejskiej; doktor nauk ekonomicznych specjalizujący się w problematyce zamówień publicznych
Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.
All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne