Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Data publikacji: 28-02-2017 | Autor: | Grzegorz Soluch |
Zgodnie z art. 2 pkt 16 znowelizowanej ustawy Prawo zamówień publicznych, ilekroć w ustawie mowa jest o oznakowaniu, należy przez to rozumieć zaświadczenie, poświadczenie lub każdy inny dokument potwierdzający, że obiekt budowlany, produkt, usługa, proces lub procedura spełniają określone wymogi. Warto wspomnieć, że „oznakowanie” w polskim systemie zamówień publicznych odpowiada unijnemu pojęciu „etykieta”1.
Z przytoczonej definicji wynika jednoznacznie, że oznakowaniem są tzw. dokumenty przedmiotowe, czyli odnoszące się do przedmiotu zamówienia i potwierdzające, że oferowany przedmiot (obiekt budowlany, produkt, usługa, proces lub procedura) spełnia określone wymagania wskazane przez zamawiającego w opisie przedmiotu zamówienia. Uzupełnieniem tej definicji są regulacje zawarte w dodanym do pzp art. 30a. Zgodnie z ust. 1 nowego przepisu w przypadku zamówień o szczególnych cechach zamawiający może określić w opisie przedmiotu zamówienia, w kryteriach oceny ofert lub w warunkach realizacji zamówienia określone oznakowanie, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:
Artykuł 30a ust. 3 pzp
Jeżeli wymagane jest przedstawienie określonego oznakowania, zamawiający akceptuje wszystkie oznakowania potwierdzające, że dane roboty budowlane, dostawy lub usługi spełniają równoważne wymagania.
Aby lepiej zrozumieć omawianą regulację, należy sięgnąć do doświadczeń europejskich, w tym do postanowień zawartych w dyrektywach unijnych w sprawach zamówień publicznych. Zgodnie z art. 43 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE (dalej: dyrektywa klasyczna) w przypadku gdy instytucje zamawiające zamierzają dokonać zakupu robót budowlanych, dostaw lub usług o szczególnych cechach środowiskowych, społecznych lub innych, mogą one w specyfikacjach technicznych, kryteriach udzielenia zamówienia lub w warunkach realizacji zamówienia wymagać określonej etykiety jako środka dowodowego na to, że te roboty budowlane, dostawy lub usługi spełniają wymagane cechy.
[...]
Grzegorz Soluch
prawnik, naczelnik Wydziału Zamówień Publicznych w Urzędzie Miasta Ruda Śląska; w latach 2004–2007 arbiter z listy Prezesa UZP; wykładowca i autor szkoleń z zakresu prawa zamówień publicznych
Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.
All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne