Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Data publikacji: 20-12-2016 | Autor: | Matylda Kraszewska, Marek Sterniczuk |
Obowiązująca od 28 lipca 2016 r. nowelizacja pzp wprowadziła szereg zmian mających na celu ułatwienie zakupów dokonywanych przez podmioty publiczne. Jednocześnie jednym z założeń było odformalizowanie procedury i ułatwienie zdobywania publicznych kontraktów. Dużą zmianę stanowi zastąpienie (przynajmniej teoretyczne) katalogu dokumentów składanych wraz z ofertą przez jedno oświadczenie własne wykonawcy, a więc jednolity europejski dokument zamówienia (JEDZ). Jest to nic innego, jak rodzaj ankiety pozwalającej zamawiającemu na wstępną ocenę podmiotową wykonawcy.
Omawiając zmiany dokonane w pzp wskutek wprowadzenia nowelizacji, warto przeanalizować jej wpływ na instytucję pełnomocnictwa w zamówieniach publicznych.
Przypomnijmy, że podpisywanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, ofert i składanych z nimi dokumentów oraz oświadczeń, a także korespondencja z zamawiającym, wnoszenie odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej czy przystępowanie do odwołań konkurentów to czynności, które wymagają wykazania prawidłowego umocowania dokonującej ich osoby. Działanie poprzez pełnomocnika jest sporym ułatwieniem, z którego wykonawcy chętnie korzystają. Dużym spółkom, w których często członkowie zarządu są obywatelami innych państw, mieszkającymi poza granicami RP, łatwiej jest umocować pełnomocnika do działania w imieniu i na rzecz wykonawcy, niż każdorazowo przekazywać dokumenty do podpisu np. prezesowi, który na stałe rezyduje w innym kraju. Chodzi o względy organizacyjne, ale również – a może przede wszystkim – o oszczędność czasu.
Analizując kwestie pełnomocnictwa, na początku należy przypomnieć kilka istotnych informacji odnośnie do samego udzielania pełnomocnictw i ich rodzajów.
W pzp (z wyjątkiem pełnomocnictwa dla wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia) nie uregulowano w ogóle kwestii działania przez pełnomocnika. Wytyczne zawiera art. 14 pzp, który w kwestiach nieuregulowanych tą ustawą odsyła do ustawy Kodeks cywilny (dalej również: kc).
Z uwagi na zakres umocowania kodeks cywilny wyróżnia trzy rodzaje pełnomocnictw:
Takie też rodzaje pełnomocnictw mogą występować w postępowaniach o zamówienie publiczne – w zależności od rodzaju czynności, jakie na ich podstawie może wykonywać umocowana osoba.
Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.
All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne