Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Podziel się...

Pakiet wolnościowy

27 Listopad 2019 
Prawo budowlane ma się stać proobywatelskie, deregulacyjne i wolnościowe – taki cel...

Realizacja programów unijnych

27 Listopad 2019 
Portal Funduszy Europejskich opublikował dane dotyczące postępów w realizacji programów...

Zmiana ustawy o zasadach...

27 Listopad 2019 
6 listopada 2019 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach...

Jakie są wady i zalety pozaustawowego zlecania usług społecznych poniżej progu unijnego?

Data publikacji: 19-12-2016 Autor: Agnieszka Szulakowska

Wskutek nowelizacji pzp z 22 czerwca 2016 r. uproszczono i odformalizowano procedurę udzielania zamówień na usługi społeczne i inne szczególne usługi w przypadku, gdy ich wartość jest niższa niż wyrażona w złotych równowartość kwoty 750 000 euro lub 1 000 000 euro.

W myśl art. 138o pzp zamawiający zobowiązany jest do stworzenia własnych procedur udzielania takich zamówień z uwzględnieniem norm zawartych w ust. 2–4 pzp. Obowiązkiem zamawiającego jest zamieszczenie na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej, a jeżeli nie posiada BIP – na stronie internetowej, ogłoszenia o zamówieniu. Powinno ono zawierać informacje niezbędne z uwagi na okoliczności jego udzielenia, w szczególności: termin składania ofert uwzględniający czas niezbędny do przygotowania i złożenia oferty, opis przedmiotu zamówienia oraz określenie wielkości lub zakresu zamówienia i kryteria oceny ofert.

Po udzieleniu zamówienia zamawiający ma obowiązek niezwłocznie zamieścić na stronie BIP (lub na stronie internetowej) informację o udzieleniu zamówienia, podając nazwę albo imię i nazwisko podmiotu, z którym zawarł umowę w sprawie zamówienia publicznego, a w razie nieudzielenia zamówienia – informację o jego nieudzieleniu. Są to jedyne określone przez ustawodawcę zasady prowadzenia takiego „podprogowego” postępowania na usługi społeczne.

Należy zauważyć, że ustawodawca nie narzuca zamawiającemu żadnych terminów ani trybów. Wskazuje jedynie, aby udzielenie zamówienia odbyło się w sposób przejrzysty, obiektywny i niedyskryminujący.


Agnieszka Szulakowska
doradca, praktyk, pracuje w jednostce sektora finansów publicznych

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne