Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Data publikacji: 06-05-2016 | Autor: | Mateusz Saczywko |
Staramy się przygotować opis przedmiotu zamówienia do postępowania na usługi przewozu naszych pracowników. Wychodząc naprzeciw zapisom nowych dyrektyw, chcielibyśmy wskazać – oprócz ceny – również inne kryteria oceny ofert. W szczególności pragniemy powiązać kryteria innowacyjne z kryteriami związanymi z aspektami środowiskowymi. Czy jest to możliwe? Czy można prosić o podanie przykładu tak powiązanego kryterium?
Dyrektywa 2014/24/UE (dalej: „dyrektywa”) wskazuje, że organy publiczne powinny optymalnie pod względem strategicznym wykorzystać zamówienia publiczne w celu wspierania innowacji. Centralnym punktem strategii „Europa 2020” są bowiem innowacje, w tym „ekoinnowacje”. Dlatego zamiar powiązania kryterium innowacyjności z kryteriami dotyczącymi aspektów środowiskowych zasługuje na aprobatę.
W przedmiotowym postępowaniu zamawiający może np. ustanowić kryterium oceny ofert polegające na przyznaniu dodatkowej punktacji za zaoferowaną technologię stosowaną w pojazdach wykorzystywanych do transportu. Zamawiający może punktować oferowanie pojazdów, które są napędzane biopaliwem, bądź pojazdów elektrycznych. W ramach kryterium „parametry innowacyjne i środowiskowe” zamawiający może też punktować pojazdy, które są wyposażone w mechanizm ograniczania emisji spalin.
Trzeba jednak pamiętać, że prawidłowe określenie kryteriów oceny ofert jest obowiązkiem zamawiającego, dlatego należy przemyśleć, w jaki sposób powiązać opis przedmiotu zamówienia z kryteriami. Zamawiający może przecież nie tylko punktować innowacyjność, ale również w samym opisie przedmiotu zamówienia może wskazać wymagane cechy oferowanych usług, np. mniejsze zużycie energii.
Mamy problem z dokładnym opisem przedmiotu zamówienia na roboty budowlane związane z dobudowaniem skrzydła szpitalnego bez ingerencji w prowadzoną działalność (nie chcemy zamykać żadnej części budynku na czas budowy, a nie wiemy, czy jest to możliwe). Chcielibyśmy przeprowadzić postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego. W związku z planowaną nowelizacją zastanawiamy się jednak, czy nie lepiej byłoby skorzystać z trybu partnerstwa innowacyjnego. Który z trybów wydaje się właściwszy dla planowanego przez nas postępowania?
Aktualnie obowiązujące przepisy pzp wskazują, że zamawiający może udzielić zamówienia w trybie dialogu konkurencyjnego, jeżeli nie jest możliwe udzielenie zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego lub przetargu ograniczonego, ponieważ ze względu na szczególnie złożony charakter zamówienia nie można opisać przedmiotu zamówienia zgodnie z art. 30 i 31 pzp lub obiektywnie określić uwarunkowań prawnych lub finansowych wykonania zamówienia, a cena nie jest jedynym kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty.
Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.
All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne