Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Data publikacji: 07-04-2016 | Autor: | Zbigniew Raczkiewicz |
Udzielanie zamówień publicznych przez instytucje unijne regulowane jest przepisami:
Bazują one na dyrektywach unijnych dotyczących zamówień publicznych, a dokładnie – na dyrektywie 2004/18/WE. Ponieważ polski system zamówień publicznych również opiera się na dyrektywach zamówieniowych, orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE lub Trybunał) w sprawach związanych z udzielaniem zamówień publicznych przez instytucje unijne odnosi się do sytuacji prawnej, która odpowiada polskim realiom, może więc być inspiracją dla naszych rodzimych instytucji zamawiających i sądów.
Wyrok wydany 8 października 2015 r. w sprawie T-90/14 Secolux p. Komisji Europejskiej1 dotyczył odpowiedzialności pozaumownej Komisji Europejskiej. W ramach tego orzeczenia Trybunał przeanalizował kilka zarzutów podniesionych przez przegranego oferenta. Poniżej zostaną omówione dwa z nich: nieuzasadnienie niskiej ceny oraz przewaga konkurencyjna aktualnego wykonawcy.
Zamówienie, zlecane w ramach przetargu nieograniczonego, dotyczyło świadczenia usług w zakresie kontroli bezpieczeństwa, która miała być przeprowadzana w budynkach Komisji Europejskiej na terenie Luksemburga. W przetargu tym wygrał oferent, który poprzednio świadczył rzeczone usługi, tak więc nie doszło do zmiany wykonawcy.
Inny oferent, Secolux, ubiegający się również o to zamówienie, wniósł sprawę na wokandę TSUE.
Trybunał odrzucił argumentację powoda i nie zgodził się z jego twierdzeniem, że oferta zwycięskiego oferenta powinna zostać odrzucona jako w sposób nieuzasadniony niska, wskazując:
Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.
All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne