Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Data publikacji: 06-04-2016 | Autor: | Wojciech Piórkowski |
Od 18 listopada 2015 r. obowiązują nowe przesłanki wyłączające stosowanie przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych w przypadku udzielania zamówień na usługi lub roboty budowlane, których przedmiotem jest realizacja przedsięwzięć rewitalizacyjnych, o których mowa w ustawie o rewitalizacji. Zgodnie z przepisami tej ustawy rewitalizacja stanowi proces wyprowadzania ze stanu kryzysowego obszarów zdegradowanych, prowadzony w sposób kompleksowy, poprzez zintegrowane działania na rzecz lokalnej społeczności, przestrzeni i gospodarki, skoncentrowane terytorialnie, prowadzone przez interesariuszy rewitalizacji na podstawie gminnego programu rewitalizacji.
Gmina zatem posiada możliwość przygotowania, koordynowania i tworzenia warunków do prowadzenia rewitalizacji przez wskazanie tzw. obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji (gminne programy rewitalizacji). Obszary te wyznaczane są przez radę gminy w drodze uchwały, z własnej inicjatywy albo na wniosek wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.
Obszar rewitalizacji ma przede wszystkim istotne znaczenie dla rozwoju lokalnego i obejmuje całość lub część obszaru zdegradowanego, cechującego się szczególną koncentracją negatywnych zjawisk:
1) gospodarczych – zwłaszcza niskim stopniem przedsiębiorczości, słabą kondycją lokalnych przedsiębiorstw, lub
2) środowiskowych – szczególnie przekroczeniem standardów jakości środowiska, obecnością odpadów stwarzających zagrożenie dla życia, zdrowia ludzi lub stanu środowiska, lub
3) przestrzenno-funkcjonalnych – w szczególności niewystarczającym wyposażeniem w infrastrukturę techniczną i społeczną lub jej złym stanem technicznym, brakiem dostępu do podstawowych usług lub ich niską jakością, niedostosowaniem rozwiązań urbanistycznych do zmieniających się funkcji obszaru, niskim poziomem obsługi komunikacyjnej, niedoborem terenów publicznych lub ich niską jakością, lub
4) technicznych – w szczególności degradacją stanu technicznego obiektów budowlanych, w tym o przeznaczeniu mieszkaniowym, oraz niefunkcjonowaniem rozwiązań technicznych umożliwiających efektywne korzystanie z obiektów budowlanych, szczególnie w zakresie energooszczędności i ochrony środowiska.
Ustawodawca dla niektórych przedsięwzięć rewitalizacyjnych (zwłaszcza istotnych z punktu widzenia interesów gminy) umożliwił tworzenie – w ramach gminnego programu rewitalizacyjnego – Specjalnej Strefy Rewitalizacyjnej. Strefa ta jest obszarem stosowania szczególnych norm prawnych z zakresu planowania przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, mieszkalnictwa, prawa podatkowego oraz cywilnego. Celem wprowadzenia tych rozwiązań jest zapewnienie sprawnej realizacji przedsięwzięć rewitalizacyjnych.
Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.
All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne