Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Data publikacji: 15-03-2016 | Autor: | Mateusz Saczywko |
Czy aby móc skorzystać z możliwości udzielenia tzw. zamówień in-house, wystarczy, że instytucja jest nam podległa (tzn. sprawujemy nad nią pełną kontrolę), czy też muszą być dodatkowo spełnione jakieś inne przesłanki?
Zgodnie z art. 7 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE (dalej: dyrektywa) zamówienie publiczne udzielone przez instytucję zamawiającą osobie prawa prywatnego lub publicznego (zamówienia
in-house) nie jest objęte zakresem stosowania dyrektywy, pod warunkiem łącznego spełnienia trzech przesłanek:
A zatem samo sprawowanie kontroli nad podległą jednostką nie wystarczy, aby móc udzielić zamówienia in-house. Jest to bowiem tylko jeden z trzech warunków, które muszą być spełnione kumulatywnie.
Czy – mimo planowanego wprowadzenia możliwości udzielania zamówień jednostce nam podległej z wyłączeniem stosowania dyrektywy (zamówienie in-house) – część zamówień kwalifikujących się do skorzystania z tego wyłączenia będziemy mogli przeprowadzać na podstawie przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych? Jakich zasad powinniśmy przestrzegać, udzielając zamówienia jednostce podległej? Co z zasadą równego traktowania w sytuacji udzielenia zamówienia takiej jednostce?
Dyrektywa nie nakłada na instytucję zamawiającą obowiązku udzielania zamówień jednostkom jej podległym. Wskazuje jedynie, że zamówienie publiczne udzielone przez instytucję zamawiającą osobie prawa prywatnego lub publicznego nie jest objęte zakresem stosowania dyrektywy – oczywiście pod pewnymi warunkami. Dlatego udzielanie zamówień in-house jest uprawieniem zamawiającego, nie zaś jego obowiązkiem. Analogicznie można traktować wyłączenia, o których mowa w art. 4 pzp. Ustawodawca zwalnia bowiem niektóre kategorie zamówień publicznych z obowiązku stosowania przepisów ustawy. Zamawiający nadal jednak mogą przeprowadzać (i przeprowadzają) postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie pzp, gdyż często zdarza się, że w ramach postępowań przetargowych wykonawcy proponują korzystniejsze warunki wykonania zamówienia.
Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.
All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne