Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Podziel się...

Velostrada na Górnym Śląsku

01 Kwiecień 2020 
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) przygotowuje budowę bezkolizyjnej trasy...

Jawne otwarcie ofert a...

01 Kwiecień 2020 
W związku z sytuacją zagrożenia epidemiologicznego u zamawiających pojawiają się pytania...

Jak wprowadzać zmiany do umów...

01 Kwiecień 2020 
W trakcie prac nad nowym pzp wykonawcy wskazywali, że większa elastyczność w zakresie...

Oznakowanie poziome

Data publikacji: 01-06-2009 Autor: Mariola Kupriańczyk

Znajdujące się na drogach oznakowanie nie jest, niestety, wieczne. Dlatego też co kilka lat musi być odnawiane lub tworzone na nowo. Aby je jednak prawidłowo wykonać, najpierw trzeba je prawidłowo opisać.

Gdy oznakowanie na drogach staje się mało czytelne lub jest już całkowicie zniszczone, osoby zajmujące się zarządzaniem drogami muszą przygotować postępowanie na wykonanie nowego albo odnowienie starego oznakowania.

Wybór odpowiedniej technologii

Przygotowując opis przedmiotu zamówienia, w pierwszej kolejności należy wybrać technologię, w jakiej chcemy odtworzyć oznakowanie.

 

  • Oznakowanie cienkowarstwowe

Wykonuje się je farbami akrylowymi i wodnymi. Grubość takiego oznakowania wynosi 0,3-0,8 mm. Równocześnie istnieje możliwość zastosowania mikrokulek szklanych o działaniu retrorefleksyjnym, co wpływa na doskonałą widoczność oznakowań w warunkach nocnych.

 

  • Oznakowanie grubowarstwowe

Wykonuje się je masami termoplastycznymi, chemoutwardzalnymi lub taśmami. Grubość takiego oznakowania wynosi 0,9-3,5 mm. Stosowanie tego oznakowania jest szczególnie ważne w przypadku dróg o dużym natężeniu ruchu kołowego, gdzie rozwijane są duże prędkości. Oznakowanie to wpływa na poprawę bezpieczeństwa. Należy podkreślić, że oznakowanie grubowarstwowe jest dużo droższe od tradycyjnego (koszt 1 mkw. wynosi ok. 60 zł netto, a oznakowania cienkowarstwowego – ok. 12 zł netto), jednak prawidłowo wykonane utrzymuje się do 4 lat. Przy zamawianiu dużej ilości oznakowania ceny te mogą być niższe. Podstawowym warunkiem umożliwiającym trwałość tego oznakowania jest dobry stan nawierzchni drogi. Wykonanie oznakowania na nawierzchni porowatej, spękanej, tłustej, na szwach technologicznych po remontach cząstkowych mija się z celem, gdyż w krótkim czasie zaczyna ulegać zniszczeniu. W przypadku oznakowania grubowarstwowego zamawiający musi określić metodę, jaką ma zostać wykonane.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne