Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Podziel się...

Ochrona zabytków w...

02 Wrzesień 2020 
Ponad 4 mln zł przeznaczył samorząd województwa podkarpackiego na dotacje dla zabytków w...

Serwis e-budownictwo

02 Wrzesień 2020 
2 sierpnia 2020 r. ruszył serwis e-budownictwo (e-budownictwo.gunb.gov.pl).

Sprawozdanie z działalności...

02 Wrzesień 2020 
W sierpniu br. Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych przedstawiła „Sprawozdanie z...

Budują i remontują

Data publikacji: 02-07-2009

Jak wynika z informacji przygotowanej przez Ministerstwo Infrastruktury od 16 listopada 2007 r. do 16 czerwca br. podpisano umowy na budowę 836 km dróg krajowych, w tym 426 km autostrad i 410 km dróg ekspresowych.

W systemie tradycyjnym jest lub będzie budowanych 78 km autostrad, natomiast 348 km powstanie w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego (m.in. A1 Stryków – Pyrzowice). W tym roku podpisano 8 umów na nowe inwestycje. Wyłoniono wykonawców autostrady A1 Piekary Śląskie – Maciejów, A1 Maciejów – Sośnica, a także dróg ekspresowych S7 Skarżysko-Kamienna – Występa, S74 Kielce – Cedzyna i S7 Olsztynek – Nidzica (wraz z obwodnicą Olsztynka) oraz obwodnic Kraśnika, Kędzierzyna-Koźla i Mszczonowa. Wartość tych inwestycji to 4,65 mld zł.


Zmiany w prawie, które przyspieszają budowę dróg

 

1. Nowelizacja tzw. specustawy drogowej, która obowiązuje od września 2008 r. Dzięki niej proces realizacji inwestycji jest teraz znacznie krótszy, a nieruchomości pod budowę dróg pozyskiwane są sprawniej.

2. Od 8 czerwca 2009 r. obowiązuje ustawa z dnia 22 maja 2009 roku o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Dzięki niej stworzony został nowy model finansowania inwestycji drogowych, który powstał na bazie istniejącego Krajowego Funduszu Drogowego.

3. Od 20 lutego 2009 r. obowiązuje również ustawa z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi, dzięki której prywatni przedsiębiorcy mogą włączyć się do realizacji inwestycji gminnych.

4. W celu zmniejszenia ilości unieważnianych postępowań przetargowych na budowę dróg znowelizowane zostało prawo zamówień publicznych (zmiany od 24 października 2008 r.).
5. Od 15 listopada 2008 r. obowiązują także zmiany w przepisach dotyczących ochrony środowiska.

6. Należy też wspomnieć, że po raz pierwszy opracowano kompleksową prognozę oddziaływania na środowisko dla „Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012”, co pozwoliło wcześniej poznać miejsca potencjalnych konfliktów zarówno przyrodniczych, jak i społecznych, które mogą mieć wpływ na termin realizacji inwestycji.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne