Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Podziel się...

LiveChat w PARP

30 Styczeń 2020 
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła nowy kanał kontaktu z...

Sygnalizacja dla zapatrzonych...

30 Styczeń 2020 
Warszawa testuje nowe oznaczenia przejść dla pieszych, które wyświetlają na chodnikach...

Narzędzia do obliczania LCC

30 Styczeń 2020 
W ramach inicjatywy służącej szerszemu uwzględnianiu kosztów cyklu życia w zamówieniach...

Budują i remontują

Data publikacji: 02-07-2009

Jak wynika z informacji przygotowanej przez Ministerstwo Infrastruktury od 16 listopada 2007 r. do 16 czerwca br. podpisano umowy na budowę 836 km dróg krajowych, w tym 426 km autostrad i 410 km dróg ekspresowych.

W systemie tradycyjnym jest lub będzie budowanych 78 km autostrad, natomiast 348 km powstanie w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego (m.in. A1 Stryków – Pyrzowice). W tym roku podpisano 8 umów na nowe inwestycje. Wyłoniono wykonawców autostrady A1 Piekary Śląskie – Maciejów, A1 Maciejów – Sośnica, a także dróg ekspresowych S7 Skarżysko-Kamienna – Występa, S74 Kielce – Cedzyna i S7 Olsztynek – Nidzica (wraz z obwodnicą Olsztynka) oraz obwodnic Kraśnika, Kędzierzyna-Koźla i Mszczonowa. Wartość tych inwestycji to 4,65 mld zł.


Zmiany w prawie, które przyspieszają budowę dróg

 

1. Nowelizacja tzw. specustawy drogowej, która obowiązuje od września 2008 r. Dzięki niej proces realizacji inwestycji jest teraz znacznie krótszy, a nieruchomości pod budowę dróg pozyskiwane są sprawniej.

2. Od 8 czerwca 2009 r. obowiązuje ustawa z dnia 22 maja 2009 roku o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Dzięki niej stworzony został nowy model finansowania inwestycji drogowych, który powstał na bazie istniejącego Krajowego Funduszu Drogowego.

3. Od 20 lutego 2009 r. obowiązuje również ustawa z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi, dzięki której prywatni przedsiębiorcy mogą włączyć się do realizacji inwestycji gminnych.

4. W celu zmniejszenia ilości unieważnianych postępowań przetargowych na budowę dróg znowelizowane zostało prawo zamówień publicznych (zmiany od 24 października 2008 r.).
5. Od 15 listopada 2008 r. obowiązują także zmiany w przepisach dotyczących ochrony środowiska.

6. Należy też wspomnieć, że po raz pierwszy opracowano kompleksową prognozę oddziaływania na środowisko dla „Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012”, co pozwoliło wcześniej poznać miejsca potencjalnych konfliktów zarówno przyrodniczych, jak i społecznych, które mogą mieć wpływ na termin realizacji inwestycji.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne