Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Data publikacji: 04-08-2009 | Autor: | Ewa Marcjoniak |
W postępowaniach, których wartość zamówienia jest równa lub przekracza progi unijne, zamawiający ma ustawowy obowiązek żądać od wykonawców dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp). Gdy wartość zamówienia nie przekracza progów unijnych, ustawodawca pozostawia kwestię żądania tychże dokumentów i oświadczeń samemu zamawiającemu.
Zgodnie z art. 26 ust. 3 Pzp wykonawców, którzy w określonym terminie (na złożenie oferty lub wniosku) nie złożyli wymaganych przez zamawiającego oświadczeń, dokumentów lub pełnomocnictw albo którzy złożyli wymagane przez zamawiającego oświadczenia i dokumenty zawierające błędy lub którzy złożyli wadliwe pełnomocnictwa, zamawiający wzywa do ich złożenia w wyznaczonym terminie. Przypomnieć należy, że do uzupełnienia dokumentów zamawiający może nie wzywać wykonawcy wówczas, gdy pomimo ich złożenia oferta wykonawcy podlegałaby odrzuceniu albo konieczne byłoby unieważnienie postępowania. Wyłączenie to nie obejmuje sytuacji wezwania do złożenia wyjaśnienia dotyczącego złożonych dokumentów lub oświadczeń zgodnie z art. 26 ust. 4 Pzp.
Ustawodawca nie zdecydował się na określenie granic czasowych terminu na uzupełnienie dokumentów, oświadczeń lub pełnomocnictw. Jego wyznaczenie pozostawił swobodnej decyzji zamawiających, ale czy to oznacza decyzję dowolną? Czy wyznaczony przez zamawiającego termin może ulec przedłużeniu bądź nawet przywróceniu?
Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.
All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne