Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Podziel się...

Nowe prawo zamówień...

02 Październik 2019 
11 września 2019 r. Sejm RP na 86. posiedzeniu uchwalił długo wyczekiwaną nową ustawę...

Zmiany w prawie oddziałujące...

02 Październik 2019 
W ustawie z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz...

Rząd stawia na PPP

02 Październik 2019 
W nowej perspektywie unijnej 2021–2027 należy się spodziewać mniejszego dofinansowania...

Jaka jest, a jaka powinna być rola kontroli wewnętrznych (audytów) dotyczących zamówień publicznych u zamawiającego?

Data publikacji: 29-05-2015 Autor: Grzegorz Mazurek

Kontrola wewnętrzna powinna wykrywać możliwie największe spektrum nieprawidłowości, z naciskiem na takie, które grożą największymi konsekwencjami tym podmiotom, które zarządzają jednostkami stosującymi pzp. Największe konsekwencje związane są z takimi naruszeniami, których skutkiem jest niestosowanie pzp wówczas, gdy z prawa wynika obowiązek stosowania tej ustawy.

Aby wykryć takie zagrożenia, trzeba dokonać analizy dokumentów wewnętrznych zamawiającego, takich jak plany finansowe, wnioski wewnętrzne w sprawie udzielania zamówień do 30 000 euro (zebranie wniosków z wszystkich jednostek zamawiającego).

Podstawowym problemem kontroli wewnętrznych jest to, że skupiają się na sprawdzaniu postępowań prowadzonych, natomiast nie analizują pełnej skali wydatków danego zamawiającego.

Tymczasem wszczęcie kontroli wewnętrznej powinno być związane z:

 

  • uzyskaniem informacji na temat wszystkich wydatków;
  • uzyskaniem informacji na temat planu zamówień publicznych;
  • uzyskaniem informacji na temat działania regulaminu wydatków do 30 000 euro.


Podstawową wartością, jaką zamawiający powinni zyskać dzięki przeprowadzaniu kontroli wewnętrznych, jest więc odpowiedź na pytanie, które wydatki powinni sumować, a które mogą być dokonywane oddzielnie.

Jeśli chodzi o postępowania prowadzone (czyli takie, które są ogłoszone lub mają być ogłoszone), podstawową rolą kontroli wewnętrznych powinna być ochrona zamawiającego przed korektami finansowymi, które mogą zostać nałożone w przypadku postępowań dofinansowanych ze środków UE. Z uwagi na to, że taryfikatory korekt finansowych są jawne, audytor wewnętrzny w trakcie kontroli może zastosować tabele korekt w odniesieniu do prowadzonych postępowań, sygnalizując ryzyko stwierdzenia naruszeń.


Grzegorz Mazurek
adwokat, prowadzi własną kancelarię prawną, były wiceprezes Krajowej Izby Odwoławczej i arbiter

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne