Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Podziel się...

Pakiet wolnościowy

27 Listopad 2019 
Prawo budowlane ma się stać proobywatelskie, deregulacyjne i wolnościowe – taki cel...

Realizacja programów unijnych

27 Listopad 2019 
Portal Funduszy Europejskich opublikował dane dotyczące postępów w realizacji programów...

Zmiana ustawy o zasadach...

27 Listopad 2019 
6 listopada 2019 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach...

Obsługa prawna

Data publikacji: 02-10-2009 Autor: Ewa Kutyba

Zamawiając usługę polegającą na obsłudze prawnej, należy bardzo dokładnie określić jej zakres i wypisać wszystkie zadania dla przyszłego wykonawcy. W przeciwnym razie efektem mogą być bowiem zbyt wysokie ceny w ofertach.

W czasach, gdy głęboka specjalizacja stanowi często niezbędny element prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorców, również w administracji publicznej niezbędne okazuje się korzystanie z pomocy fachowców. Specyfika finansowania instytucji państwowych i samorządowych sprawia, że niemal przed każdym wydaniem pieniędzy publicznych na usługę czy dostawę należy przeprowadzić przetarg. W przypadku przygotowywania przetargu na obsługę prawną najistotniejszym elementem jest opis przedmiotu zamówienia, który często zamawiającym nastręcza, niestety, wiele trudności.

Kopiowanie siwz nie jest metodą

Kluczowe dla stworzenia idealnego opisu przedmiotu zamówienia jest gruntowe przeanalizowanie potrzeb. Największym błędem powtarzanym przez zamawiających jest mechaniczne kopiowanie specyfikacji ogólnych warunków zamówienia, które zostały użyte przy innych postępowaniach. Z naszego doświadczenia wynika, że zamawiający często niepotrzebnie rozbudowują opis przedmiotu zamówienia, wymieniając zupełnie zbędne dla nich usługi, mylnie sądząc, że: „lepiej napisać więcej niż mniej”. Taka praktyka prowadzi do szeregu komplikacji. Należy mieć na uwadze, że opis przedmiotu zamówienia jest dla wykonawców jedyną wskazówką przy dokonywaniu kalkulacji ceny usługi, a każda dodatkowa pozycja w opisie zwiększa tę cenę.

 

Pierwszym elementem opisu przedmiotu zamówienia jest nazwa zadania. Tutaj nie należy dać się ponieść fantazji, lecz zwięźle wskazać na rodzaj usługi i miejsce, gdzie będzie świadczona.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne