Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Data publikacji: 14-01-2015 | Autor: | Marcin Przychodzki |
Od czerwca 2012 r. Komisja Kodyfikacyjna Prawa Budowlanego działająca przy Ministrze Infrastruktury pracuje nad kompleksową regulacją prawną procesów planowania przestrzennego i procesu budowlanego. Powodem jest dotychczasowy stan przepisów regulujących polski proces inwestycyjno-budowlany, który trudno ocenić jako zadowalający. Brak kompleksowej regulacji prawnej łączącej zagadnienia gospodarki przestrzennej, gospodarki nieruchomościami i prawa budowlanego sprawia, że przygotowanie i realizacja nawet najprostszych inwestycji mogą się ciągnąć latami, ze szkodą dla wszystkich.
Obecna regulacja jest już na tyle niefunkcjonalna, że hamuje naturalne procesy rozwoju gospodarczego, gdyż zamiast ułatwiać procesy decyzyjne, utrudnia je. Sam ustawodawca wielokrotnie próbował zaradzić niskiej efektywności przepisów, m.in. tworząc kolejne ustawy o specjalnych zasadach realizacji inwestycji, przeznaczone dla jednostkowych zdarzeń lub też dla odrębnej kategorii celów publicznych. Od 2003 r. uchwalono następujące ustawy zawierające specjalne zasady realizacji inwestycji:
Każda z tych ustaw wyłączyła stosowanie przepisów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (dalej: upzp) oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami (dalej: ugn), tworząc odrębne regulacje prawne wyłączone z zasad ogólnych. Konsekwencją tego stanu rzeczy nie jest tak pożądany ład przestrzenny, ale destrukcja całego systemu planowania przestrzennego na wszystkich szczeblach administracji, funkcjonowanie ok. dziesięciu różnych procedur realizacji inwestycji, a w efekcie chaotyczna zabudowa w miastach i wokół nich oraz coraz trudniejsze procesy realizacji inwestycji.
Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.
All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne