Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Data publikacji: 01-10-2014 | Autor: | Zbigniew Raczkiewicz |
W lutym 2014 r. ukazało się studium „Dostęp małych i średnich przedsiębiorstw do zamówień publicznych oraz agregacja zamówień publicznych w UE”1, które zostało sporządzone na zlecenie Komisji Europejskiej przez grupę trzech prywatnych podmiotów – PwC, London Economics oraz Ecorys. Dotyczy ono dwóch aspektów zamówień publicznych:
W niniejszym artykule przedstawione zostaną najważniejsze rezultaty studium dotyczące pierwszego ze wskazanych aspektów, czyli dostępu MŚP do zamówień publicznych. Wszystkie dane statystyczne (wyrażone w euro) zaczerpnięto z treści studium, którego pełny tekst – w angielskiej wersji językowej – dostępny jest na stronie internetowej Komisji Europejskiej2.
Studium obejmuje okres 2009–2011 i bazuje na:
Warto na początku wyjaśnić, że użyte w tekście studium pojęcie „ujęcie ilościowe” odnosi się do udziału procentowego w ogóle wszystkich udzielonych zamówień (opublikowanych ogłoszeń o udzieleniu zamówienia), natomiast pojęcie „ujęcie wartościowe” odnosi się do udziału procentowego w zagregowanej wartości udzielonych zamówień (opublikowanych ogłoszeń o udzieleniu zamówienia). Rozróżnienie na przedsiębiorstwa mikro, małe i średnie zostało przedstawione w tabeli: „Definicja…”.
Większość zamówień publicznych – 66% (w ujęciu ilościowym) – realizowana była przez MŚP. Przedsiębiorstwa mikro realizowały 18%, małe przedsiębiorstwa – 21%, a średnie – 17% zamówień publicznych.
W ujęciu wartościowym MŚP realizowały zamówienia stanowiące 28% ich globalnej wartości. Na przedsiębiorstwa mikro przypadło 4%, na małe – 9%, podczas gdy na średnie przypadło 15% wartości wszystkich zamówień.
Wartości te nie odzwierciedlają udziału MŚP w gospodarce, którego wskaźniki są następujące:
Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.
All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne