Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Podziel się...

Pakiet wolnościowy

27 Listopad 2019 
Prawo budowlane ma się stać proobywatelskie, deregulacyjne i wolnościowe – taki cel...

Realizacja programów unijnych

27 Listopad 2019 
Portal Funduszy Europejskich opublikował dane dotyczące postępów w realizacji programów...

Zmiana ustawy o zasadach...

27 Listopad 2019 
6 listopada 2019 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach...

Pod lupą kontrolera

Data publikacji: 01-01-2010 Autor: Marcin Piątek

Na jakie aspekty zamawiający powinni zwrócić szczególną uwagę w trakcie postępowania o zamówienie, aby przy okazji prowadzonej kontroli nie narazić się na zarzut naruszenia dyscypliny finansów publicznych.

Każdy, kto zajmował się lub zajmuje zamówieniami publicznymi, na pewnym etapie swojej pracy zetknął się z kontrolą zamówień publicznych lub generalnie rzecz biorąc – z kontrolą gospodarczą. Wtedy zamawiający zastanawiają się, a nawet zaczynają mieć wątpliwości, czy rzeczywiście prawidłowo stosują przepisy, zgodnie z prawem przeprowadzają procedury itp. Wątpliwości jeszcze się pogłębiają po otrzymaniu protokołu z kontroli czy też wystąpienia pokontrolnego.

Podstawa to znajomość przepisów

Podstawowym, choć jednak nie jedynym, ale – moim zdaniem – najważniejszym wyznacznikiem dla kontrolującego poprawność prowadzonych postępowań jest brak lub występowanie u zamawiającego naruszenia/naruszeń dyscypliny finansów publicznych w zakresie zamówień publicznych. Należy jednoznacznie stwierdzić, że przytoczony wyznacznik jest dla kontrolującego conditio sine qua non (warunkiem koniecznym) do dalszej rzeczowej analizy postępowań o zamówienie publiczne.

 

Aby w pełni świadomie przygotować się do kontroli, zamawiający musi zdać sobie sprawę z wagi i konsekwencji popełnianych błędów lub ryzyka ich popełnienia w ramach prowadzonych postępowań o zamówienie publiczne.

 

Stąd przy udzielaniu zamówień publicznych powinien wykazać się m.in. znajomością ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (DzU z 2005 r. nr 14, poz. 114 ze zm.) – dalej: uondfp, zwłaszcza art. 17, w którym ustawodawca enumeratywnie wymienił naruszenia dyscypliny finansów publicznych w zakresie zamówień publicznych.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

Spis treści Numer niedostępny Zamów prenumeratę

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne