Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Podziel się...

Modernizacja dróg łączących...

31 Grudzień 2019 
O blisko 12 mln euro wzrosną inwestycje w infrastrukturę drogową na polsko-słowackim...

Zamówienia z branży IT dla...

31 Grudzień 2019 
Zakład Ubezpieczeń Społecznych, który ma ponad 24 mln klientów, ma też największy system...

Centrum Usług Społecznych

31 Grudzień 2019 
Usługi społeczne są ważnym obszarem inwestycji finansowanych z Funduszy Europejskich.

Pod lupą kontrolera

Data publikacji: 01-01-2010 Autor: Marcin Piątek

Na jakie aspekty zamawiający powinni zwrócić szczególną uwagę w trakcie postępowania o zamówienie, aby przy okazji prowadzonej kontroli nie narazić się na zarzut naruszenia dyscypliny finansów publicznych.

Każdy, kto zajmował się lub zajmuje zamówieniami publicznymi, na pewnym etapie swojej pracy zetknął się z kontrolą zamówień publicznych lub generalnie rzecz biorąc – z kontrolą gospodarczą. Wtedy zamawiający zastanawiają się, a nawet zaczynają mieć wątpliwości, czy rzeczywiście prawidłowo stosują przepisy, zgodnie z prawem przeprowadzają procedury itp. Wątpliwości jeszcze się pogłębiają po otrzymaniu protokołu z kontroli czy też wystąpienia pokontrolnego.

Podstawa to znajomość przepisów

Podstawowym, choć jednak nie jedynym, ale – moim zdaniem – najważniejszym wyznacznikiem dla kontrolującego poprawność prowadzonych postępowań jest brak lub występowanie u zamawiającego naruszenia/naruszeń dyscypliny finansów publicznych w zakresie zamówień publicznych. Należy jednoznacznie stwierdzić, że przytoczony wyznacznik jest dla kontrolującego conditio sine qua non (warunkiem koniecznym) do dalszej rzeczowej analizy postępowań o zamówienie publiczne.

 

Aby w pełni świadomie przygotować się do kontroli, zamawiający musi zdać sobie sprawę z wagi i konsekwencji popełnianych błędów lub ryzyka ich popełnienia w ramach prowadzonych postępowań o zamówienie publiczne.

 

Stąd przy udzielaniu zamówień publicznych powinien wykazać się m.in. znajomością ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (DzU z 2005 r. nr 14, poz. 114 ze zm.) – dalej: uondfp, zwłaszcza art. 17, w którym ustawodawca enumeratywnie wymienił naruszenia dyscypliny finansów publicznych w zakresie zamówień publicznych.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

Spis treści Numer niedostępny Zamów prenumeratę

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne