Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Data publikacji: 02-06-2014 | Autor: | Marcin Piątek |
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy – Prawo zamówień publicznych (dalej: pzp) publiczne jednostki oświatowe należą do sektora finansów publicznych. A zatem – jako jednostki budżetowe – są one zobowiązane do stosowania pzp. Podstawą wydatkowania środków publicznych przez jednostki oświatowe jest – w myśl ustawy o finansach publicznych – plan finansowy. O wydatkach decydują jednostki samorządu terytorialnego (dalej: jst), co oznacza, że mają one wpływ również na to, które z wydatków placówek oświatowych w ramach zamówień publicznych będą realizowane bezpośrednio przez placówkę, a które realizować będzie w jej imieniu urząd gminy, urząd miasta, starostwo powiatowe lub urząd marszałkowski.
Podczas realizacji zamówień publicznych przez jednostki oświatowe pojawiają się m.in. następujące problemy:
1. Publiczne jednostki oświatowe jako jednostki organizacyjne jst z reguły nie posiadają wyspecjalizowanej kadry do przygotowania i przeprowadzenia postępowań o zamówienie publiczne. Najczęściej – w ramach skromnych zasobów kadrowych – jeden pracownik administracji, tj. główna księgowa, kierownik administracyjny lub intendent, ewentualnie bezpośrednio dyrektor jednostki, zajmuje się zamówieniami publicznymi, które – ze względu na ograniczone środki wydatkowe w planie finansowym – są nieduże i sporadycznie realizowane, poza tym zadania związane z zamówieniami stanowią niewielką część obowiązków pracowniczych.
2. Takie jednostki nie posiadają profesjonalnej obsługi prawnej (głównie z powodu ograniczonych środków na ten cel lub ich braku), stąd prawie każdy problem prawny w zamówieniach publicznych jest rozwiązywany metodą poszukiwania darmowych porad (choćby od pracowników urzędu/starostwa czy od rodziców uczniów szkoły).
3. Publiczne jednostki oświatowe – z uwagi na zwiększający się zakres zamówień przez nie realizowanych – muszą w ramach skromnych zasobów kadrowych opanować sztukę udzielania zamówień publicznych nie tylko w zakresie dostaw i usług, lecz także w obszarze robót budowlanych. Ponieważ w przypadku opisu przedmiotu zamówienia na roboty budowlane niezbędne jest posiadanie umiejętności oraz określonych uprawnień projektowych, realizacja takich zamówień najczęściej wiąże się z koniecznością zlecenia na zewnątrz wykonania dokumentacji projektowej oraz kosztorysu inwestorskiego, a także wymaga powołania inspektora nadzoru budowlanego na czas trwania inwestycji.
4. Mimo konieczności istnienia zastępowalności stanowisk w administracji publicznej (w tym w jednostkach organizacyjnych jst) z reguły nie ma realnej możliwości zastąpienia pracownika w przypadku jego absencji.
Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.
All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne