Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Data publikacji: 01-01-2010 | Autor: | mec. Agnieszka Suchecka |
Uchwalona przez sejm 5 listopada 2009 r. ustawa o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (DzU z dnia 7 grudnia 2009 r. nr 206, poz. 1591, obowiązuje od 22 grudnia 2009 r.) – dalej: mała nowelizacja, wprowadza przepis pozwalający zamawiającym wprost na udzielanie wykonawcom zaliczki na poczet wykonania zamówienia publicznego (nowy art. 151a pzp). Zgodnie z uzasadnieniem projektu zaliczkowanie ma stanowić zachętę do stosowania przez zamawiających trybów otwartych, w pełni konkurencyjnych. Niedopuszczalne będzie udzielanie zaliczek, jeżeli wykonawca zostanie wybrany w trybie negocjacji bez ogłoszenia lub zamówienia z wolnej ręki. Zgodnie z nowym uregulowaniem, zamawiający będą mogli udzielić wykonawcy zaliczki, pod warunkiem że taką możliwość przewidywać będzie ogłoszenie o zamówieniu albo specyfikacja istotnych warunków zamówienia. Jednym z głównych powodów wprowadzenia powyższej zmiany stała się pogarszająca się z powodu ogólnoświatowego kryzysu sytuacja gospodarcza, charakteryzująca się znacznym ograniczeniem możliwości pozyskania przez wykonawców zewnętrznego finansowania na poczet realizowanych przez nich zamówień.
Na gruncie prawa cywilnego zaliczka nie funkcjonuje jako samodzielna, uregulowana odrębnie instytucja prawna. Unormowania w zakresie udzielania zaliczek tworzone są przez strony w ramach realizacji zasady swobody umów, określonej w art. 3531 kodeksu cywilnego (dalej: kc). Szczegółowe regulacje kodeksowe przewidują stosowanie zaliczek w odniesieniu do umów nazwanych, np. do umowy kontraktacji (art. 626 § 2 kc) czy stosunku zlecenia (art. 743 kc), gdzie przepis określa, że jeżeli wykonanie zlecenia wymaga wydatków, dający zlecenie powinien na żądanie przyjmującego zlecenie udzielić mu odpowiedniej zaliczki. W zakresie pozostałych umów praktyka wyprzedza regulacje prawne. Tak dzieje się również w przypadku umów o roboty budowlane – niezależnie od sposobu ich zawarcia.
Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.
All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne