Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Podziel się...

UZP o zamówieniach na...

11 Marzec 2021 
Zamówieniami publicznymi na innowacje określa się wszelkie zamówienia obejmujące zakup...

Wodny plac zabaw w Katowicach

11 Marzec 2021 
W Katowicach rozpoczyna się właśnie budowa wodnego placu zabaw na Osiedlu Tysiąclecia w...

Polska największym...

11 Marzec 2021 
Jak wynika z analizy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, eksport autobusów elektrycznych...

Korupcja w zamówieniach

Data publikacji: 03-02-2014 Autor: Zbigniew Raczkiewicz
Tagi:    siwz   zamówienia publiczne

Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych opublikował niedawno wyniki analiz dotyczących wielkości i kosztów korupcji. Szacuje się, że straty wynikające z korupcji mogą osiągać nawet 13% wartości zamówienia.

Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF), będący częścią Komisji Europejskiej, zlecił przygotowanie studium dotyczącego wykrywania i zwalczania korupcji w zamówieniach publicznych (dalej: studium). Zostało ono upublicznione 1 października 2013 r. Całe studium, liczące 371 stron, dostępne jest w Internecie w angielskiej wersji językowej („Public Procurement: Costs we Pay for Corruption. Identifying and Reducing Corruption in Public Procurement in the EU”1). W niniejszym artykule przedstawiono najważniejsze wnioski zaprezentowane w tym dokumencie.

Przedmiot i zakres studium, definicje i założenia

Przedmiotem studium było oszacowanie wielkości korupcji w zamówieniach publicznych udzielanych na terenie ośmiu państw członkowskich UE – Francji, Hiszpanii, Królestwa Niderlandów, Litwy, Polski, Rumunii, Węgier oraz Włoch. Zakres studium obejmował następujące sektory, w ramach których wydatkowane są fundusze unijne:

 

  • drogowy i kolejowy (budowa autostrad, materiały do budowy linii kolejowych);
  • wodny i śmieciowy (budowa oczyszczalni ścieków);
  • budowlany (budowa pasów startowych);
  • szkoleniowy (szkolenia zawodowe);
  • badań i rozwoju (z zakresu ochrony zdrowia, np. radioterapia).


W ramach studium uwzględniono nie tylko korupcję, lecz także działania w zmowie, jako że obydwa te zjawiska występują często równocześnie w procesie udzielania zamówień publicznych.

Korupcja została zdefiniowana na potrzeby studium jako nadużycie władzy w celu wzbogacenia się. Rzeczone wzbogacenie nie musi dotyczyć bezpośrednio urzędnika odpowiedzialnego za zamówienia publiczne, korzyści mogą dotyczyć jego rodziny, znajomych, określonego przedsiębiorstwa, partii politycznej lub też organizacji.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne