Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Podziel się...

Pakiet wolnościowy

27 Listopad 2019 
Prawo budowlane ma się stać proobywatelskie, deregulacyjne i wolnościowe – taki cel...

Realizacja programów unijnych

27 Listopad 2019 
Portal Funduszy Europejskich opublikował dane dotyczące postępów w realizacji programów...

Zmiana ustawy o zasadach...

27 Listopad 2019 
6 listopada 2019 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach...

Usługi sprzątania

Data publikacji: 01-03-2010 Autor: Elżbieta Tomaka

Opisując przedmiot zamówienia na kompleksową usługę utrzymania czystości wewnątrz budynków biurowo-administracyjnych, należy bardzo dokładnie określić zakres wymaganych prac oraz częstotliwość ich wykonywania.

Jestem zwolenniczką tezy, że opis przedmiotu zamówienia jest najważniejszą czynnością spośród wszystkich, do których zobligowany jest zamawiający przy udzielaniu zamówień publicznych. To opis przedmiotu zamówienia ściśle kształtuje ramy naszego dalszego działania i stanowi obligatoryjny element specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

 

Zatem zamawiający musi być czujny i zwracać uwagę na to, czy opis jest pełny, czytelny dla wykonawcy i czy nie zawiera znaków towarowych bądź innych oznaczeń wskazujących na konkretnego producenta. Jeśli jednak opisujący nie będzie mógł w inny sposób opisać przedmiotu zamówienia jak poprzez wskazanie konkretnego produktu czy też producenta, muszą temu towarzyszyć wyrażenia „lub równoważne”. Ale czy to wystarczy? Linia orzecznicza wskazuje, że na zamawiającym spoczywa jeszcze obowiązek opisania, na czym ta równoważność ma polegać. Naruszenie przy tym przepisów ustawy może w przyszłości skutkować unieważnieniem umowy.

Miejsce i zakres wykonywanych czynności

Zamawiający przed wszczęciem postępowania o zamówienie publiczne sporządza opis przedmiotu zamówienia.  To zadanie nie jest łatwe, ale wiedząc, że wpływa ono na wszystkie elementy, takie jak ustalenie wartości zamówienia, określenie warunków zamówienia, a co najważniejsze niesie w sobie treść przyszłej oferty złożonej przez wykonawcę, musi dołożyć należytej staranności przy jego opisie, by uzyskać usługę taką, jakiej faktycznie potrzebuje.

 

To z opisu przedmiotu zamówienia wykonawca dowiaduje się o wszystkim, co ma wpływ na wycenę jego oferty. Na temat źle opisanego przedmiotu zamówienia związanego z kompleksową usługą utrzymania czystości wypowiadały się niejednokrotnie w swoich wyrokach zespoły arbitrów i Krajowa Izba Odwoławcza.

 

Zamawiający, przystępując do opisu przedmiotu zamówienia w przypadku zamawiania usługi utrzymania czystości wewnątrz budynków biurowo-administracyjnych, zobligowany jest przede wszystkim do szczegółowej analizy konkretnych czynności, jakich oczekuje w ramach tejże usługi.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

Spis treści Numer niedostępny Zamów prenumeratę

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne