Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Podziel się...

Punkty ładowania pojazdów...

25 Kwiecień 2019 
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła oferty na dzierżawę 13 miejsc pod...

Wpływ brexitu na zamówienia

25 Kwiecień 2019 
Na nadzwyczajnym szczycie 10 kwietnia br. Rada Europejska zgodziła się przełożyć termin...

Zmiany, zmiany, nowelizacje…

25 Kwiecień 2019 
18 kwietnia 2019 r. weszła w życie ustawa z dnia 9 listopada 2018 r. o elektronicznym...

Przykręcanie śruby

Data publikacji: 02-01-2014 Autor: Halina Olszowska
Autor: Rys. B. Brosz
Autor: Fot. Archiwum PP

Czarno widzę przyszłość stosowania systemu zamówień publicznych przez naszych samorządowców. Zwłaszcza gdy okazuje się, że zamiast powoływać biegłych, słuchają „dobrych rad” wykonawców, pakując się w czynności niezgodne z prawem.

W połowie grudnia na tzw. opłatku burmistrz miasta C. zdradził swoje noworoczne postanowienie i publicznie obiecał, że dla niego rok 2014 będzie rokiem przykręcania śruby nierzetelnym wykonawcom. Na szczególne tortury mieli być narażeni wykonawcy z drugiego końca kraju, którzy – zdaniem burmistrza – zbytnio się rozpanoszyli na jego terenie i wygrywają niemal każdy przetarg, zostawiając w tyle lokalne firmy. Mało tego: całkiem nieproszeni kontrolują poczynania komisji przetargowej i to jeszcze zanim ta zdąży dokładnie poznać treść złożonych ofert i dokumentów podmiotowych. Ponadto zamiast przyjść do burmistrza i spokojnie porozmawiać na temat rzekomo wadliwie wykonanych lub niewykonanych czynności, od razu składają doniesienia – czy tam odwołania – do stolicy, przy czym koszty ich poczynań z reguły ponosi miasto… Czyli mieszkańcy… Czyli my wszyscy. W taki mniej więcej sposób burmistrz uzasadnił swoje postanowienie.

Źródło noworocznego postanowienia

A wszystko z powodu przetargu na usługi komunikacyjne, w którym jednym z warunków udziału w postępowaniu było posiadanie odpowiedniego potencjału sprzętowego. Żądano, by wraz z ofertą przedłożono „wykaz narzędzi, wyposażenia zakładu i urządzeń technicznych dostępnych wykonawcy w celu realizacji zamówienia wraz z informacją o podstawie do dysponowania tymi zasobami”. Z wykazu miało wynikać, że wykonawca dysponuje co najmniej sześcioma pojazdami przystosowanymi do przewozu osób w komunikacji miejskiej lub takowe posiada. Wiek pojazdów miał „nie przekraczać 15 lat”, a co najmniej trzy z nich miały mieć minimum 50 miejsc siedzących.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne