Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Podziel się...

LiveChat w PARP

30 Styczeń 2020 
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła nowy kanał kontaktu z...

Sygnalizacja dla zapatrzonych...

30 Styczeń 2020 
Warszawa testuje nowe oznaczenia przejść dla pieszych, które wyświetlają na chodnikach...

Narzędzia do obliczania LCC

30 Styczeń 2020 
W ramach inicjatywy służącej szerszemu uwzględnianiu kosztów cyklu życia w zamówieniach...

Kontrola zarządcza w zamówieniach (cz. 2)

Data publikacji: 02-12-2013 Autor: Grzegorz Kwitek, Marcin Piątek
Tagi:    siwz   zamówienia publiczne

W postępowaniu o zamówienie publiczne należy wziąć pod uwagę wymagania wynikające ze standardów kontroli zarządczej, które dotyczą m.in. mechanizmów oceny, zarządzania ryzykiem czy komunikacji.

Od 1 stycznia 2010 r. obowiązuje ustawa o finansach publicznych (dalej: ufp), która zmieniła perspektywę patrzenia na zarządzanie jednostkami sektora finansów publicznych. W art. 68–70 ufp ustawodawca określił, czym jest nowy sposób zarządzania i wskazał cele nowego systemu zarządzania w administracji publicznej.

Celem kontroli zarządczej jest m.in. zapewnienie:

 

  • zgodności działalności z prawem oraz procedurami wewnętrznymi,
  • skuteczności i efektywności działania,
  • wiarygodności sprawozdań,
  • ochrony zasobów,
  • przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania,
  • efektywności i skuteczności przepływu informacji,
  • zarządzania ryzykiem.

Standardy kontroli zarządczej w zamówieniach publicznych

Zamówienia publiczne w sektorze finansów publicznych stanowią jeden z najważniejszych sposobów wydatkowania środków publicznych (w 2012 r. wartość zamówień publicznych wyniosła ok. 132,7 mld złotych1). Aby realizować zamówienia publiczne efektywnie, skutecznie i oszczędnie, zarówno na etapie przed podpisaniem umowy, jak i po jej podpisaniu (w czasie jej realizacji) należy wdrożyć i stosować system standardów kontroli zarządczej. W pierwszej części artykułu omówiono standardy kontroli zarządczej w zamówieniach publicznych dotyczące środowiska wewnętrznego. W tej części zostaną omówione pozostałe standardy kontroli zarządczej w kontekście realizacji zamówień publicznych w jednostkach sektora finansów publicznych.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

Spis treści Numer niedostępny Zamów prenumeratę

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne