Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Data publikacji: 01-04-2010 | Autor: | Józef Kunicki |
Udzielanie zamówień publicznych przez jednostki sektora finansów publicznych na szczeblu centralnym, poprzez skonsolidowanie zamawianych dóbr w procedurze realizowanej przez centralnego zamawiającego, pozwala na osiągnięcie maksymalnych korzyści ekonomicznych sięgających niekiedy nawet 30-40% w odniesieniu do zamawiania dostaw czy usług na szczeblu regionalnym przez indywidualnych zamawiających.
Równie wymierne wskaźniki ekonomiczne osiągane są w procedurach zamówieniowych prowadzonych w ramach tzw. zamówień wspólnych, gdzie kilka jednostek budżetowych bądź samorządowych w ramach stosownego porozumienia prowadzi jedno wspólne zamówienie na dostawy czy usługi potrzebne we wszystkich jednostkach objętych takim porozumieniem.
Faktem jest, że wskazane wyżej instytucje nie znajdują dość szerokiego zastosowania w naszym kraju, jednakże dobrodziejstwa płynące z zamówień udzielanych wspólnie bądź przez jednostki szczebla centralnego w wielu krajach europejskich potwierdzają potrzebę wdrożenia także i u nas tych praktyk.
Jak potwierdzają to liczne opinie, dotychczasowy opór w tej materii wynikać może z obaw, że zamówienia centralne bądź realizowane wspólnie przez kilku zamawiających mogą ograniczyć dostęp do rynku zamówień publicznych małym i średnim przedsiębiorcom. Obawy takie nie znajdą potwierdzenia w przypadku zachowania przez centralnego zamawiającego maksimum zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców w procesie udzielania zamówień publicznych, dopuszczając chociażby możliwość składania przez nich ofert częściowych. Natomiast mali i średni przedsiębiorcy, ubiegając się o zamówienia centralne, które będą zazwyczaj znacznej wartości, mogą składać oferty wspólne.
Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.
All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne