Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Podziel się...

Nowe prawo zamówień...

02 Październik 2019 
11 września 2019 r. Sejm RP na 86. posiedzeniu uchwalił długo wyczekiwaną nową ustawę...

Zmiany w prawie oddziałujące...

02 Październik 2019 
W ustawie z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz...

Rząd stawia na PPP

02 Październik 2019 
W nowej perspektywie unijnej 2021–2027 należy się spodziewać mniejszego dofinansowania...

Efektywność i rzetelność wykonawców

Data publikacji: 02-05-2013 Autor: Włodzimierz Dzierżanowski

Błędnym sposobem wdrożenia przepisu unijnego jest zatracenie jego celu i niestaranne językowo transponowanie. W art. 22 ust. 5 pzp przejawia się to w odesłaniu do art. 22 ust. 1 pzp. Jak więc w praktyce oceniać wykonawców?

Nowelizacją ustawy – Prawo zamówień publicznych (dalej: pzp) z dnia 12 października 2012 r. dodano do przepisów o zamówieniach publicznych art. 22 ust. 5 pzp. Przepis ten wprowadzono w ślad za art. 48 ust. 5 dyrektywy 2004/18WE.

W gąszczu niuansów językowych

Jeśli uwzględnia się brzmienie art. 48 ust. 5 dyrektywy w języku polskim, można dojść do wniosku, że możliwość oceniania wykonawców pod kątem ich kwalifikacji, rzetelności, doświadczenia i efektywności powstaje wyłącznie przy zamówieniach na niektóre dostawy. Są to dostawy wymagające:

  • wykonania prac dotyczących rozmieszczenia lub instalacji,
  • wykonania usług,
  • realizacji robót budowlanych.

 

Kwalifikacje, rzetelność, doświadczenie i efektywność wykonawców są więc co prawda oceniane ze względu na zbadanie zdolności do wykonania instalacji, usług, robót – ale tylko takich, które towarzyszą dostawom. Nie mogą być zatem badane przy nabywaniu samoistnych świadczeń stanowiących usługę lub robotę budowlaną. Wątpliwości rozwiewa szczęśliwie inna wersja językowa dyrektywy (np. angielska). Po jej lekturze znikają wątpliwości, że badanie kwalifikacji, rzetelności, doświadczenia i efektywności może dotyczyć też kontraktów na roboty budowlane i usługi. Polski przepis, podobnie jak dyrektywa, ustala więc możliwość badania tych cech dla wszystkich zamówień poza dostawami, które nie wiążą się z jakimikolwiek pracami dodatkowymi (tj. rozmieszczeniem lub instalacją).

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

Spis treści Numer niedostępny Zamów prenumeratę

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne