Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Data publikacji: 01-07-2010 | Autor: | Jerzy Wysocki |
Zamawiający, która posiada samochody osobowe, ciężarowe czy też inne specjalistyczne, często staje przed dylematem, w jaki sposób zakupić części zamienne i elementy eksploatacyjne niezbędne do utrzymania swojej floty transportowej.
Chcąc rozwiązać problem związany ze sposobem zakupu wspomnianych wyżej części motoryzacyjnych, należy odpowiedzieć sobie na pytanie, ile tych części będzie potrzebował zamawiający, a także, kiedy będą mu one potrzebne. Wydawać by się mogło, iż problem ten rozwiąże właściwe planowanie zamówień publicznych.
W przepisach ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej: pzp) nie znajdziemy jednak ani jednego zapisu, który wprost nakazywałby zamawiającemu tworzenie planu zamówień publicznych. Jednak gdy sięgniemy do przepisów art. 32-34 pzp, to okaże się, że bez dobrze przygotowanego planu zamówień może nie udać się nam zrealizować zamówień bez narażenia się na zarzut np. niestosowania art. 32 ust. 2 pzp (dzielenie zamówienia na części lub zaniżanie jego wartości w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy).
Kolejny problem może sprawić zasada opisana w art. 34 ust. 1 pzp, nakładająca na zamawiających obowiązek sumowania zamówień. Wypowiedział się na ten temat Urząd Zamówień Publicznych (patrz ramka: „Z opinii UZP”). Wskazuje ona jednoznacznie, że nie ma obowiązku sumowania zamówień będących przedmiotem tego artykułu z punktu widzenia art. 34 pzp, tj. powtarzających się okresowo. Tak więc będziemy stosować w tym wypadku zasady opisane w art. 32 pzp.
Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.
All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne